Skip to main content

Hoe tevreden ben jij over KLJ? De opvallendste resultaten uit de afdelingsbevraging

Nationaal

20 februari 2025

Elk jaar in januari houdt KLJ een grote afdelingsbevraging om te ontdekken waarin KLJ Nationaal haar afdelingen nog beter kan ondersteunen. Dit jaar vulden maar liefst 207 afdelingen de bevraging in, dat is bijna 85% van alle KLJ’s. Dit zijn de opvallendste resultaten! 

Kan je het kampgeld in schijven betalen? Ja, duh!  

75% van de afdelingen maakt het mogelijk om het inschrijvingsgeld voor het kamp in schijven te betalen. Fantastisch! Zo maak je je KLJ-werking financieel laagdrempelig. De afdelingen die dit niet aanbieden, geven vaak als reden aan dat ouders/ en/of eden er niet naar vragen. Om te vermijden dat KLJ’ers deze boodschap zelf moeten brengen, raden we aan om zelf te communiceren over deze mogelijkheid.

Hoe communiceer je over financiële laagdrempeligheid naar ouders?

Ontdek het hier!

Duidelijke afspraken rond roken en vapen: werk aan de winkel 

De resultaten van de bevraging geven duidelijk weer dat bijna alle afdelingen afspraken hebben rond alcohol en drugs. De meeste van die afdelingen doorlopen die afspraken ook jaarlijks met zowel de nieuwe als huidige leiding. Wat opvalt is dat er nog heel wat afdelingen zijn die nog geen duidelijke afspraken maakten en neerschreven rond roken en vooral vapen. KLJ zal daar bij haar ondersteuning op focussen, zodat miscommunicatie hierover binnen een afdeling zoveel als mogelijk vermeden wordt. 

Nieuwe leden altijd welkom! 

Maar liefst 92% van de afdelingen organiseert in het begin van het jaar een ledenwervingsactie. 54% doet ook een wervingsactie in het midden van het jaar. We merken dat dat percentage elk jaar een beetje stijgt. Misschien komt het wel door het aanbod van KLJ rond MatenMaand? Daarmee moedigt KLJ haar afdelingen aan om in februari een vriendjesdag of open activiteit te organiseren.  

Na werving komt binding 

Een hechte groepssfeer? Dat maakt KLJ! Bewust inzetten op ledenbinding is iets wat de meeste onder jullie al wel doen (66%), maar nog niet elke KLJ-afdeling zet hierop in. Wist je dat 44 afdelingen aangeven een van de huidige leeftijdsgroepen te willen splitsen? Ook dat is werken aan ledenbinding, omdat je zo inzet op leeftijdsgericht werken

Het steunfonds van KLJ 

KLJ wil toegankelijk zijn voor iedereen. Als je daar nood aan hebt, kan je gebruikmaken van het KLJ-steunfonds. De werking hiervan staat sinds vorig KLJ-jaar op punt. We merken dat velen het steunfonds al kennen (83%), maar dat de het nog niet voor iedereen duidelijk is hoe het precies werkt. Een puntje voor KLJ om mee aan de slag te gaan!  

KLJ ondersteunt bij integriteitscases  

Je kan KLJ altijd contacteren voor ondersteuning als er sprake is van een situatie met integriteitsschending (pesten, agressie, seksueel grensoverschrijdend gedrag, mentaal welzijn …). Vervolgens zal de API op maat kijken hoe en waar er ondersteund kan worden. 91% van de afdelingen geeft aan dit aanbod te kennen. Voor de overige 9% doen we nog ons uiterste best!  

De Spelendatabank? Die ken je waarschijnlijk!  

Van de 207 afdelingen die de bevraging invulden, gaven er slechts 11 aan de Spelendatabank niet te kennen. KLJ’ers gebruiken de spelen vanop de databank vooral als inspiratiebron en doen er nog aanpassingen aan om de activiteit helemaal op maat van de KLJ-afdeling te maken. Er wordt ook aangegeven dat het moeilijker is om er goede spelen voor +16’ers op te vinden. Met die feedback gaan we aan de slag!  

Grote tevredenheid over de communicatieproducten van KLJ  

De Hélaba, de IDEE, de Facebookpagina, de Instagrampagina’s, de nieuwsbrieven, de TikTok … Afdelingen geven deze communicatieproducten van KLJ allemaal een gemiddelde score van minstens 8/10. Daar zijn we heel tevreden mee. Onze drie communicatiemedewerkers zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat jij je goed geïnformeerd voelt en mee bent met wat er leeft bij KLJ.  

Wie wint de prijsvraag? 

Meedoen met de afdelingsbevraging kon ook dit jaar iets opbrengen. Wie het aantal personen dat de bevraging zou invullen tegen 1 februari kon raden, won een drone voor diens KLJ-afdeling. 264 personen vulden de bevraging in en 1 iemand raadde het juiste aantal. Proficiat, KLJ Kluizen!