In een wereld waarin online communicatie steeds belangrijker is, lijkt het misschien overbodig om nog een afdelingstijdschrift te publiceren. Toch is het een tastbaar communicatiemiddel dat je afdeling heel zichtbaar kan maken en dat kan helpen om mensen te betrekken in je werking, zowel vrijwilligers, als ouders en potentiële leden.
Waarom is een afdelingstijdschrift nuttig?
Een vast (papieren) afdelingstijdschrift springt sowieso in het oog. Je kan het gemakkelijk meenemen wanneer je aan (tussentijdse) ledenwerving doet of wanneer je een woordje uitleg doet aan ouders van potentiële leden. Het helpt ook om je afdeling zichtbaar te maken, zo kan je een exemplaar leggen bij je lokale bakker, de gemeente, de dokter en apotheek of de sportclub.
Hoe pak je het aan?
Een afdelingstijdschrift vraagt wel wat tijd en engagement van je redactieploeg, maar als de vorm en inhoud aansluit bij je imago dat je afdeling nastreeft, dan kan je zeker heel wat mensen bereiken. Voor je begint, kan je jezelf best een aantal vragen stellen:
- Wie maakt het?
- Hoe vaak willen we het maken?
- Hebben we er wel tijd voor?
- Wie zal het tijdschrift ontvangen?
- Hoeveel euro willen we besteden per afdelingstijdschrift?
- Hoe gaat het eruitzien?
- Waar gaan we het drukken?
- Hoe verspreiden we het?
Welke inhoud breng je?
Als je antwoord hebt op bovenstaande vragen, dan kan je het tijdschrift inhoudelijk invullen. We geven je graag wat inspiratie mee:
- Maak een activiteitenkalender.
- Toon dat je fier bent op je leden, een complimentenrubriek kan heel leuk zijn.
- Geef ook informatie over KLJ, aangepast aan het niveau van je leden. Wat zijn de basisafspraken op elke activiteit? Wat doe je aan? Wat breng je mee?
- Maak een verslag van voorbije KLJ-activiteiten. Foto’s mogen daarbij niet ontbreken.
- Zet elke groep in de kijker door een eigen rubriek.
- Vergeet de voorpagina niet! Wat niet mag ontbreken:
- Het KLJ-logo.
- De naam van het tijdschrift.
- De periodiciteit, de jaargang en het nummer.
- De verantwoordelijke uitgever met adres.
Vormgeving en druk?
Als je alle inhoud verzamelt hebt, hoe maak je daar dan een magazine van?
- Zit er iemand in je leidingsploeg die een creatieve opleiding volgt of volgde? Of ken je zo iemand? Vraag hem of haar om de lay-out onder handen te nemen.
- Je kan het tijdschrift ook zelf maken in Word, Powerpoint, Canva …
- Zorg voor een duidelijke lay-out.
- Voorzie voldoende witruimte.
- Kies enkele lettertypes uit die je in elke editie zal gebruiken.
- Maak een vaste schikking op je blad.
- Zorg voor een duidelijk ‘stramien’. Plaats dezelfde rubrieken in de verschillende edities bijvoorbeeld op dezelfde plaats en zorg steeds voor originele en opvallende titels.