Skip to main content

Breng je buurt in kaart met de KLJ Wijkwijzer

Op zoek naar een partner voor je KLJ project, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, KLJ heeft dé oplossing: de KLJ Wijkwijzer. Check it out! 

Op zoek naar een partner voor je KLJ project, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, KLJ heeft dé oplossing: de KLJ Wijkwijzer. Check it out! 

De Wijkwatte!?

De KLJ Wijkwijzer is een handig stappenplan. Het helpt je om ...

  1. Je omgeving beter te leren kennen. Stap per stap breng je je buurt in kaart. Waar zitten andere organisaties in jouw gemeente zoals de Chiro of de lokale school? Waar zijn er veel speelpleinen? In welke straten en wijken wonen er veel leden, en waar minder?  
  2. Nieuwe partners te ontdekken. Je maakt kennis met interessante organisaties en verenigingen die je nog niet kende.  
  3. Samenwerkingen op te starten. Ga met elkaar in gesprek, wees kritisch én durf te dromen, zo vind je ideale partners om jouw KLJ Connectproject mee te organiseren. 

Hoe werkt het? 

  • Download hieronder de KLJ Wijkwijzer en druk hem af.  Zorg voor het nodige materiaal, blokkeer een uurtje in je agenda en voilà, je bent er klaar voor. Succes! 
  • Heb je extra uitleg of hulp nodig? Scan dan de QR-code op de Wijkwijzer voor meer vragen, tips en info om jouw buurt of gemeente in kaart te brengen. 

Ready, set, go!

Stap 1: Verken 

Schrijf op welke organisaties en verenigingen er allemaal in je buurt zitten. Ben je met een grote groep? Dan kan je je in twee groepen splitsen. 

Parate kennis  

  • Wie komt er direct in je hoofd als je denkt aan organisaties uit je buurt? Met wie kom je als KLJ al wel eens in contact? 

Deze richtvragen helpen je om zoveel mogelijk organisaties op te sommen.

  • Waar kom je als KLJ? Denk aan het parochie- of cultureel centrum, de sporthal, de speelterreinen of (recreatie)domeinen … Welke organisaties komen er nog of maken ook gebruik van deze plekken? 
  • Naar welke feesten of evenementen ga je al eens met je KLJ? Denk aan parochie- of dorpsfeesten, de fuif van een lokale vereniging, de kerstboomverbranding of paaseierenraap, etc. Wie organiseert deze evenementen of neemt eraan deel?  
  • Met wie heb je contact als KLJ?  Hiervoor kan je eens in je KLJ-mailbox kijken of door de contacten in je gsm gaan.  
  • Welke organisaties liggen je nauw aan het hart als KLJ’er? 
  • Naar welke raden (bv.: jeugdraad) ga je en wie (organisaties) zit daar nog in? 
  • Waar ga je al eens helpen of komt er iemand helpen op jullie evenementen? Welke organisaties zitten hierachter? Bijvoorbeeld: de OKRA, FERM of de Landelijke Gilden, het oudercomité, etc.  

Online inspiratie  

  • Welke organisaties die je nog niet kent zijn ook actief in je gemeente? Meestal zijn er een wel een aantal die je over het hoofd ziet. Een online zoekopdracht an helpen om nog meer mogelijke partners te identificeren.  

Hier zijn enkele tips die kunnen helpen met het online opzoekwerk.

  • Kijk eens in je evenementen van Facebook. Zit daar een lokale partner of evenementorganisator in die je over het hoofd zag? 
  • Bekijk de site van de gemeente eens. Vaak vind je webpagina's bij de dienst Jeugd, Cultuur of Vrije tijd met actieve verenigingen in vermeld.  
  • Open Google Maps of Kaarten. Door hier en daar eens in te zoomen in je omgeving ontdek je waarschijnlijk bedrijven, organisaties of andere faciliteiten die je nog niet kende. 
  • Heb je de volgende plekken al eens overlopen? 
    1. De lokale school;
    2. De muziekacademie;
    3. De sporthal en het zwembad; 
    4. Speeltuinen en -terreinen; 
    5. Het ontmoetings-, cultureel - of parochiecentrum; 
    6. De bib; 
    7. Fuifzalen; 
    8. Het OCMW of Huis van het Kind; 
    9. Woonzorgcentra en andere zorg- of welzijnsinstellingen. 

Neem zeker hier eens een kijkje om ...

Stap 2: Plaats het op de kaart 

Je kan een kaart afprinten via Google Maps of Open Street Map, zelf een kaart digitaal labelen of er eentje tekenen.

Tip: Print de kaart op A3 of twee A4-papieren. Nog handiger is om ze ook te plastificeren, zo kan je er met stiften op tekenen en daarna weer uitwissen. 

Als je gebruik gaat maken van een fysieke kaart, kan je de organisaties op post-its schrijven (met eventueel contactgegeven op de achterkant) en deze op de kaart hangen.  

Deze vragen en statements helpen je om de kaart te vervolledigen.

  • Duid je KLJ aan op de kaart.
  • Duid aan waar jullie vaak gaan spelen. 
  • Duid aan waar je weinig tot niet speelt met de KLJ, misschien is dit een plek om eens een activiteit te organiseren? 
  • Druk je ledenlijst af (met adressen) en duid aan waar iedereen woont. Zijn er plekken of wijken waar jullie weinig of geen leden hebben? 
  • Duid aan met wie je al eens hebt samengewerkt.

Stap 3: Voorkeuren 

Ga met elkaar in gesprek over welke organisaties ideaal lijken en waarover je twijfelt. Droom over wat je kan doen, maar stel er ook kritische vragen bij: Waarom zou je deze organisatie wel of niet vragen om samen iets te organiseren? 

Stel jezelf de volgende kritische vragen.

Bereikt deze organisatie een groep kinderen, jongeren en of mensen waarmee KLJ weinig of nooit mee in contact komt? 

  • Kan je voorbeelden geven van waarom KLJ deze mensen niet of nauwelijks bereikt? Waarom zou je wel of niet overwegen om samen eens wat te doen. 

Welke mogelijkheden zie je om samen met deze externe partner een project of activiteit op te zetten? Heb je zotte ideeën? 

Waarom lijkt de ene organisatie geschikter om mee samen te werken dan de andere? 

  • Kan je specifieke factoren noemen die je keuze beïnvloeden, zoals ervaring, middelen, de doelgroep die ze aanspreken, waarden en normen, etc.? 

Is het haalbaar om een project of activiteit te organiseren met deze doelgroep of organisatie? 

  • Wat zijn mogelijke uitdagingen of drempels? Denk bijvoorbeeld aan de beschikbare tijd, het budget, de betrokkenheid, de kennis die jullie nodig hebben ... 
  • Welke factoren maken het juist wel haalbaar? 

Wat verwacht je als KLJ van het ontwikkelen van een KLJ Connectproject? 

  • Wat zijn je doelen of succescriteria voor dit project? 

Is de locatie toegankelijk voor deelnemers en voor jullie als organisatoren? 

  • Zo nee, welke alternatieven kunnen jullie bedenken om de toegankelijkheid te verbeteren? 

Je kan ook op een andere manier kijken of een partner een goede match zou zijn. Doorloop eens de B’s van toegankelijkheid. Vraag je steeds af of je doelgroep of partner voldoende ‘bekend’ is met KLJ. Weten ze precies wat jullie doen?

Opgelet, misschien kan je net wel een partner kiezen om een drempel te verkleinen en zo naar elkaar toe te groeien. 

Stap 4: Connecteren 

Keuze gemaakt? Dan kan het echte werk beginnen.

Vergeet je pedagogisch medewerker niet te contacteren als dat nog niet gebeurd is. Die zorgt ervoor dat je alle nodige informatie en ondersteuning krijgt om een fantastisch KLJ Connectproject te organiseren.

Daarna kan je meteen mogelijke partners contacteren. Probeer dit telefonisch te doen, zodat je alles duidelijk kan uitleggen. Zo kan je meteen vragen beantwoorden en al enkele zaken afspreken.

Opgelet, het is best mogelijk dat de partner die je op het oog hebt 9-5 uren heeft en niet zal kunnen antwoorden wanneer jij op een ander moment belt.  

Vermeld volgende zaken zeker in je mail of tijdens je telefoontje.

  • Stel je KLJ kort voor. Waar zitten jullie, wanneer doen jullie activiteiten en wat doen jullie dan zoal?  
  • Leg uit waarom je hen contacteert. Vertel dat je een tof idee hebt en je graag met hen uitzoekt of je samen iets kan organiseren.  
  • Leg uit dat je wil ‘KLJ Connecten’: Meer kinderen, jongeren, mensen en organisaties uit de buurt leren kennen om je netwerk uit te bouwen. 
  • Stel kort je initiële idee voor. Vraag hen om hier eens over samen te zitten zodat jullie verder kunnen bekijken waar het naartoe kan gaan. 
  • Wees ook eerlijk. Durf te zeggen dat dit een inspanning langs beide kanten zal vragen, al zien jullie er wel de meerwaarde van in. 
  • Klop een datum af om verder te brainstormen en concrete afspraken te maken.

Bam, dat is het! Hebben we al gezegd dat jullie sterk bezig zijn? Laat je pedagogisch medewerker zeker weten wat jullie van plan zijn, zo leren we van elkaar, kunnen we je ondersteunen, en komen we misschien wel enkele leuke foto’s trekken. Say cheese!