Skip to main content

Agressie

Kinderen, jongeren en jongvolwassenen brengen ongetwijfeld gevoelens en frustraties mee naar de jeugdbeweging. Hier krijgen ze de ruimte om dit allemaal even te vergeten of opzij te zetten. Boos zijn, verdriet hebben of geluk delen, het kan en mag allemaal. Wel is het uiten van gevoelens in agressieve vorm, zowel verbaal als fysiek, naar onszelf, naar anderen of naar de omgeving totaal onacceptabel.

Kinderen, jongeren en jongvolwassenen brengen ongetwijfeld gevoelens en frustraties mee naar de jeugdbeweging. Hier krijgen ze de ruimte om dit allemaal even te vergeten of opzij te zetten. Boos zijn, verdriet hebben of geluk delen, het kan en mag allemaal. Wel is het uiten van gevoelens in agressieve vorm, zowel verbaal als fysiek, naar onszelf, naar anderen of naar de omgeving totaal onacceptabel.

Agressie, wat nu?

We spreken van agressie wanneer grenzen, regels of waarden zijn overschreden of dreigen overschreden te worden. Agressie kan schade berokkenen aan anderen of jezelf. Deze schade kan zowel in materiële (gooien met voorwerpen, slaan met deuren …), lichamelijke (schoppen, duwen, slaan …) als psychische (schelden, bedreigen ...) vorm voorkomen.  

Verder komt agressie voor in twee vormen: 

  1. frustratieagressie en  

  1. instrumentale agressie.  

Beide vormen vragen om een aparte aanpak.

Verbindend communiceren

Zowel bij frustratieagressie als bij instrumentale agressie kan het gesprek gestart worden volgens de principes van ‘verbindend communiceren’. Dit is ook een hulp bij conflicten in een groep. Bij verbindende communicatie; breng je de boodschap over op een heldere manier. Je stelt je volledig open voor wat de ander zegt, zonder vooroordeel. Je bent zelf ook duidelijk over wat je denkt en voelt.  

'Verbindend communiceren’ bestaat uit verschillende stappen. 

STAP 1: waarneming  

Benoem wat je ziet en hoort. Benoem de feiten. Doe dit vanuit de Ik-persoon.  

  • Voorbeeld: “Op de vorige activiteit toen je het spelletje verloor, gooide je met stoelen naar de leden en rende je weg. “ 

Luister naar de ander. Waar gaat het over bij de ander? Wat is er precies gebeurd?  

  • Voorbeeld: “Iemand zei dat ik een loser was doordat ik al meerdere spelen na elkaar had verloren.” 

STAP 2: gevoel 

Beschrijf hoe jij je bij de situatie ervaart.  

  • Voorbeeld: “Ik voel me hierbij angstig, want wist niet hoe te reageren.”  

Luister naar de ander. Wat voelt die persoon?  

  • Voorbeeld: “Ik voelde me boos en machteloos.” 

STAP 3: behoefte 

Waar heb jij nood aan? 

  • Voorbeeld: “Ik vind het belangrijk dat we respect hebben voor elkaar en voor het materiaal van de KLJ. Ook vind ik het belangrijk dat KLJ een veilige plaats kan zijn voor iedereen.” 

Luister naar de ander, wat heeft de ander nodig? Wat is de aanzet in het conflict? Wat had jij anders kunnen doen?  

  • Voorbeeld: “Ik vind het niet fijn dat anderen met mij lachen, ik wil goed in de groep liggen.” 

STAP 4: verzoek 

Wat wil je graag bereiken? 

  • Voorbeeld: “Ik wil graag tot een oplossing komen, zodat dit niet meer gebeurt. Ik wil weten welke triggers er bij jou naar boven komen en hoe ik die kan herkennen, zodat ik op tijd kan ingrijpen wanneer het fout dreigt te lopen.” 

Luister naar de ander. Wat wil die persoon? Welke oplossing kan werken?  

  • Voorbeeld: “Ik wil minder competitieve spelen.” of “Ik wil graag ook eens winnen.” 

Afspraken

Maak vanuit de behoeftes en verzoeken samen afspraken.  

Meer weten over agressie?

Op heel wat websites vind je gespecialiseerde informatie en ondersteuning: 

KLJ biedt ook vormingen aan rond agressie in het algemeen, conflictbemiddeling, agressie bij +16, en agressie bij –16. 

Een vorming op maat aanvragen?

Dat kan makkelijk via Click!

Vraag aan

Contact

Heb je problemen met of vragen over agressie? Spreek gerust onze aanspreekpunten integriteit (API's) aan. Je vind hun contactgegevens op de rechterzijde van deze pagina, of je kan rechtstreeks een mail sturen naar api@klj.be. Zij helpen je graag verder.