Zowel bij frustratieagressie als bij instrumentale agressie kan het gesprek gestart worden volgens de principes van ‘verbindend communiceren’. Dit is ook een hulp bij conflicten in een groep. Bij verbindende communicatie; breng je de boodschap over op een heldere manier. Je stelt je volledig open voor wat de ander zegt, zonder vooroordeel. Je bent zelf ook duidelijk over wat je denkt en voelt.
'Verbindend communiceren’ bestaat uit verschillende stappen.
STAP 1: waarneming
Benoem wat je ziet en hoort. Benoem de feiten. Doe dit vanuit de Ik-persoon.
- Voorbeeld: “Op de vorige activiteit toen je het spelletje verloor, gooide je met stoelen naar de leden en rende je weg. “
Luister naar de ander. Waar gaat het over bij de ander? Wat is er precies gebeurd?
- Voorbeeld: “Iemand zei dat ik een loser was doordat ik al meerdere spelen na elkaar had verloren.”
STAP 2: gevoel
Beschrijf hoe jij je bij de situatie ervaart.
- Voorbeeld: “Ik voel me hierbij angstig, want wist niet hoe te reageren.”
Luister naar de ander. Wat voelt die persoon?
- Voorbeeld: “Ik voelde me boos en machteloos.”
STAP 3: behoefte
Waar heb jij nood aan?
- Voorbeeld: “Ik vind het belangrijk dat we respect hebben voor elkaar en voor het materiaal van de KLJ. Ook vind ik het belangrijk dat KLJ een veilige plaats kan zijn voor iedereen.”
Luister naar de ander, wat heeft de ander nodig? Wat is de aanzet in het conflict? Wat had jij anders kunnen doen?
- Voorbeeld: “Ik vind het niet fijn dat anderen met mij lachen, ik wil goed in de groep liggen.”
STAP 4: verzoek
Wat wil je graag bereiken?
- Voorbeeld: “Ik wil graag tot een oplossing komen, zodat dit niet meer gebeurt. Ik wil weten welke triggers er bij jou naar boven komen en hoe ik die kan herkennen, zodat ik op tijd kan ingrijpen wanneer het fout dreigt te lopen.”
Luister naar de ander. Wat wil die persoon? Welke oplossing kan werken?
- Voorbeeld: “Ik wil minder competitieve spelen.” of “Ik wil graag ook eens winnen.”
Afspraken
Maak vanuit de behoeftes en verzoeken samen afspraken.