Skip to main content

Leer spelenderwijs alles over cyberpesten met het nieuwe 'Social Swipe'-spel

Nationaal

2 februari 2024

In de strijd tegen cyberpesten en ter bevordering van mediawijsheid presenteert KLJ met trots het spel 'Social Swipe'. Dit spel is ontworpen om bewustzijn te creëren en jongeren te inspireren tot een veiligere online-wereld. De lancering van het spel valt bewust samen met de Vlaamse Week tegen Pesten 2024 en ze dient als een krachtige stap in ons jaarlijks streven naar een pestvrije omgeving.

Waarom moet ik social swipen

Het spel biedt een unieke ervaring om thema’s zoals cyberpesten en mediawijsheid op een interactieve manier te verkennen. Het stimuleert je om bewust na te denken over jouw online gedrag en moedigt je aan om de digitale cultuur binnenjouw afdeling eens stevig onder de loep te nemen. 

Hoe werkt het spel?

Je kan het spel spelen in groepjes van 4 tot 10 personen in al je +12-groepen. Verdeel de kaarten met categorieën en opdrachten over de verschillende groepjes. Het spel kent geen winnaars of verliezers. Uiteindelijk is iedereen die nadenkt over cyberpesten en mediawijsheid sowieso al een winnaar! Het is aan te raden om een spelbegeleider in te schakelen om het spel in goede banen te leiden.

Goede afspraken maken goede vrienden

Een spel zonder spelregels bestaat natuurlijk niet. Behandel iedereen en alles wat besproken wordt tijdens het spel met respect. Vertrouwelijkheid en eenheid vormen de kern van het spel. Het  is misschien geen grote verrassing, maar het gebruik van smartphones is beperkt tijdens de opdrachten, zodat je volledig kan focussen op elkaar en elkaars verhalen. 

Waarom lanceert KLJ dit spel? 

In een wereld waar sociale media niet meer weg te denken is, hechten we bij KLJ belang aan mediawijsheid en bewustzijn rond (cyber)pesten. Via 'Social Swipe' krijg je inzicht in zowel technische vaardigheden als de online wereld. 

Nood aan een gesprek?

Zit je met bezorgdheden, vragen of een probleem? 

Stuur API