Skip to main content

Rol: secretaris

De secretaris is sterk in de administratie van de KLJ-afdeling.

 

 

De secretaris is sterk in de administratie van de KLJ-afdeling.

 

 

Wat houdt dat in, secretaris zijn?

Als secretaris ben je verantwoordelijk voor de administratie van je afdeling. Allereerst zorg je voor een correcte bestuurslijst in Click, dat moet jaarlijks in orde zijn tegen 30 september. Je zorgt ervoor dat je medebestuursleden ook toegang krijgen tot de ledenadministratie. Hoe je dat doet, lees je hier.

Verder bezorg je correct ingevulde ledenlijsten en adreswijzigingen aan het KLJ-secretariaat. De ledenadministratie verloopt volledig digitaal via Click, maar je kan wel onze inschrijvingsfiches gebruiken om de inschrijving met ouders/leden te regelen. Je ledenadministratie voor het werkjaar waarin je zit, moet telkens in orde zijn tegen 15 november. Hoe je dat doet, lees je hier.

Vervolgens kan je je medebestuursleden inschrijven voor trainingsdagen of hoofdanimator, een Vorming op Maat aanvragen voor je afdeling of inschrijven voor andere evenementen van KLJ. Hoe je dat doet lees je hier.

Tot slot kan je je eigen KLJ-activiteiten en je kamp toevoegen in Click. Leden kunnen zich aanmelden via het ledenportaal van Click en zich inschrijven voor KLJ-activiteiten die je hebt toegevoegd. Fuiven of eetfestijnen kan je ook toevoegen aan je lokale kalender. Je kan deze instellen als openbaar evenement. Zo verschijnt jouw evenement op de lokale kalender en is die zichtbaar voor iedereen. Hoe je dat doet, lees je hier.

De ledenadministratie, wat houdt die allemaal in?

Bekijk alle info

Wat zijn de taken van een secretaris?

De secretaris kan naast de ledenadministratie nog een aantal andere taken op zich nemen:

  • Verslag nemen op de bestuursvergadering en verspreiden van het verslag

  • Post vanuit KLJ en andere relevante post op de vergadering brengen

  • Verzekeringen regelen

  • Papierwerk voor verzekeringen, lokaal, huur van materiaal en locaties,

  • ...
Secretaris bij KLJ

Tips en tricks voor een vlotte ledenadministratie

Het is niet altijd eenvoudig om de inschrijvingen van al je leden tijdig te ontvangen en te verwerken. Daarom geven we je deze 5 tips:

  • Voorzie één of meerdere inschrijfmomenten in het begin van het werkjaar. Zo kunnen leden het inschrijvingsformulier in het lokaal invullen en hun lidgeld betalen. 
  • Maak een online inschrijflink. Zo raak je geen papieren kwijt. Hang een QR-code naar deze inschrijflink op in het lokaal.  
  • Betalen? Cash is passé, laat leden hun lidgeld overschrijven of maak QR-codes zodat ze onmiddellijk via hun smartphone kunnen betalen.  
  • Hou een aanwezigheidslijst bij. Zo kan je leden/ouders aanspreken als ze al enkele keren naar een activiteit geweest zijn, maar nog niet zijn ingeschreven.  
  • Stel per leeftijdsgroep of op basis van de toerverdeling een verantwoordelijke aan om de inschrijvingen bij te houden.