Maak reclame via de scholen
De middelbare en lagere scholen zijn dé plaatsen om alle kinderen en jongeren in je buurt te bereiken. Je kan er KLJ voorstellen aan de hand van een spelletje, een korte uitleg, een toneeltje… Vraag altijd eerst toestemming aan de directie.
Mag je niet langsgaan bij een school? Dan kan je nog altijd vragen of je er affiches mag ophangen en of de leerkrachten flyers willen uitdelen. Je zou op dezelfde manier ook kleurplaten van KLJ kunnen uitdelen.
Tip: Met Canva ontwerp in je in no time de leukste affiches, flyers en uitnodigingen voor jouw KLJ-evenementen en activiteiten. De tool is zeer gebruiksvriendelijk en je stopt je promomateriaal meteen in een mooi KLJ-jasje.
Waar vind je nog kinderen en jongeren in je buurt?
Beperk je niet tot een bezoek aan scholen. Je kan ook kinderen en jongeren warm maken om naar de startdag te komen bij de voetbalclub, de tekenschool, het jeugdhuis, de Speelpleinwerking…
Niet iedereen vindt het vanzelfsprekend om naar je startdag te komen. Laat kinderen daarom ook op andere momenten kennismaken met de KLJ-werking. Zet bijvoorbeeld op woensdagmiddag een sprinkasteel in het park of ga met een kraampje op de jaarlijkse rommelmarkt van je dorp staan.
Tip: Het OCMW werkt samen met gezinnen in kwetsbare situaties. Zij kunnen je in contact brengen met kinderen en jongeren die je minder goed bereikt.
Denk ook aan de ouders
Bij jonge kinderen beslissen de ouders vaak wie wel of niet naar de startdag komt. Voor de ouders die niet goed weten wat KLJ precies is, geeft een affiche of flyer waarschijnlijk niet voldoende info. Maak een infoboekje waarin je je werking duidelijk voorstelt en leg het bij de bakker, de frituur, de slager…
Je zou ook een ‘open-lokaal-dag’ kunnen organiseren. De ouders krijgen dan de kans om vragen te stellen en de kinderen kunnen al een kijkje nemen in het lokaal.
Maak reclame bij de huidige leden
Er zijn heel wat mogelijkheden om huidige leden te overtuigen om na de zomer opnieuw lid te worden bij KLJ.
- Ga op huisbezoek
- Hang ’s avonds of ’s nachts bij alle leden een ballon aan de brievenbus of voordeur. Steek er meteen ook een flyertje voor de startdag in de bus.
- Steek een persoonlijke uitnodiging voor de startdag in de bus. Je kan hiervoor een leuke (groeps)foto van elk lid zoeken en er een leuke boodschap bij zetten, bijvoorbeeld: ‘hopelijk maken we nog veel meer KLJ-herinneringen met jou’.
- Schakel je leden in bij de ledenwerving. Ze vinden het erg fijn om hun leiding te helpen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld affiches verspreiden, het Facebookevenement delen, hun vrienden uitnodigen…
Maak je zichtbaar in het dorp
We geven enkele voorbeelden:
- Val op met krijtgraffiti. Laat het KLJ-logo van je afdeling schitteren op de stoepen van je gemeente. In de KLJ-webshop kan je een verfsjabloon kopen!
- Plaats metershoge stropoppen of reclameborden bij de belangrijkste invalswegen van je dorp. Misschien kan je hiervoor wel samenwerken met een Groene Kringafdeling uit je buurt?
- Hang affiches van je startdag op in de winkels, bij de bakkers, op evenementen, bij… Je kan er ook voor kiezen om de leiding voor het volgend KLJ-jaar bekend te maken door in elke winkel een foto van een leiding te hangen met een slogan en de gegevens van jouw startdag.
- Breng de lokale pers op de hoogte. Misschien wijden ze wel een artikel aan je startdag of ledenwervingsactie.
Maak online promo
Maak een Facebookevenement voor je startdag(en). Post hier regelmatig iets in. Dat kan vanalles zijn! Wees creatief en zorg vooral dat elk postje een visueel duidelijk link heeft met je startdag.
- Deel een filmpje van de leidingsploeg.
- Deel foto’s van vorige startdagen.
- Maak een aftelkalender naar de startdag.
- Maak een linkpost waarbij je oproept om vrienden te taggen die ook naar de KLJ moeten komen.
Hetzelfde kan je doen op Instagram, TikTok…