Zeeslag meets binnen de minuut
Over het spel
- ongeveer 2 uur
- 2 tot 99 spelers, 8 tot 99 jaar
- buiten - binnen - online
Benodigdheden
Uitleg
B4, mis. C5, water, E8: raak! Zeeslag, wie kent het niet? Dit is een fysieke uitwerking en mengeling met ‘binnen de minuut-opdrachten’ van het goed gekende spel dat je ofwel fysiek of online in twee teams kan spelen.
DOEL:
Alle boten van de andere ploeg tot zinken brengen vooraleer de boten van jouw team gezonken zijn. De ploeg waar de meeste deelnemers de ‘binnen de minuut’-opdracht goed hebben uitgevoerd, mogen schieten.
Speluitleg
Digitaal: In dit spel wordt de groep opgedeeld in 2 videochats. De leiding verdeelt zich ook over de groepen en twee leiding (één uit elke groep) bellen met elkaar om elkaar op de hoogte te houden.
Aan het begin van de activiteit kom je eerst samen in één videochat. Na de opening en uitleg kan je opdelen in twee videochats en begin je te bellen tussen twee leiding.
In bijlage kan je een sjabloon vinden voor het zeeslagbord. Deel dit scherm met de leden zodat ze kunnen zien waar ze al geschoten hebben en nog moeten schieten.
Fysiek: Dit spel kan je ook spelen op een fysieke activiteit met teams tegen elkaar. Leiding kan dan nog steeds via de gsm in contact staan, of je kan gebruikmaken van walkie talkies voor een extra spelelement.
Alle leden moeten telkens opdrachten ‘binnen de minuut’ uitvoeren. (zie opdrachten hieronder) Daarvoor hebben ze ook wat materiaal nodig, dat normaal gezien makkelijk thuis te vinden is. (zie lijstje hieronder) Stuur dit lijstje op voorhand door naar de leden!
Als de leden niet alle materialen kunnen vinden is dat geen ramp, dan heeft die groep gewoon één persoon minder die de opdracht kan voltooien.
Per ronde wordt er één ‘binnen de minuut’-opdracht gespeeld. De groep met de meeste leden die de opdracht goed konden voltooien, mag een zet doen op het zeeslagbord. Als er raak geschoten wordt, mag je blijven schieten tot je mis schiet. Dit bespreek je dus over de telefoon/ walkie talkie tussen de groepen. Eens er mis geschoten wordt, is die ronde over en kan je beginnen aan de volgende opdracht. Houd elkaar via de telefoon/ walkie talkie ook op de hoogte van wanneer je aan een nieuwe minuut kan beginnen zodat de leden niet te lang op elkaar moeten wachten. Laat ze eventueel de opdracht al eens oefenen als de ene groep achter loopt op de andere.
Opdrachten:
- Doe 2x een bottle flip.
- Katapulteer een lepel in leeg waterglas. (Door er op te tikken of de lepel op de rand van de tafel te leggen en omhoog te slaan)
- Maak een piramide van 10 bekers (papier of plastiek).
- Houd 3 ballonnen in de lucht.
- Stuiter een pingpong- of tennisbal in een glas door eerst op een bord te botsen. Dit moet gebeuren met 3 borden die naast elkaar staan, het glas steeds verplaatsen naar het volgende bord.
- Blaas 10 bekers van tafel met een ballon.
- Pin 6 penne pasta’s op een spaghettisliert door enkel je mond te gebruiken. De handen mogen enkel gebruikt worden om de spaghetti in je mond te steken. De pennes moeten op tafel liggen en zo opgepikt worden.
- Schiet drie bekers omver op 1,5m afstand met een elastiek.
- Balanceer twee blikjes op hun schuine kant (niet verklappen dat ze er wat drinken uit moeten doen).
- Blaas een pak kaarten van een flesje of glas, behalve de laatste kaart!
- Doe een plank (fitneshouding) van 1 minuut.
- Knoop je hemd open, dicht, open en opnieuw dicht.
- Trek een lange broek aan zonder je handen te gebruiken, de knoop of rits moet niet toe. Dit kan over de jogging of broek die ze al aan hebben.
- Zoek een oranje, rood en blauw object. De 3 kleuren in 1 is bonus.
Voorbereiding
- Materiaallijst doorsturen naar de spelers
- Jitsi (of ander videokanaal) aanmaken & doorsturen naar de spelers
Varianten
Online of digitaal zoals hierboven aangehaald.
Auteur
KSA Nationaal