Skip to main content
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 4 uur
  • 4 tot 20 spelers, 12 tot 16 jaar
  • buiten (grote ruimte, groot)

Benodigdheden

SPELVOORBEREIDING
Materiaal:
ü Per groep een klein blad met het rooster van zeeslag op (om voor de eigen groep de plaats van de boten aan te duiden)
ü Op een grote flap het rooster in het groot, om de aanslagen op aan te duiden.
ü Twee verschillende kleuren stiften om op de grote flap de aanslagen te noteren, balpennen voor de groepen
ü Het materiaal voor de competitieopdrachten:
· Constructie:voldoende WC-rolletjes, chronometer
· Droedels, rebussen, …: per groep verschillende balpennen en de droedels, voor de spelleider de oplossing van de droedels,…
· Muziekinstrumenten herkennen:Geluidsfragmenten van verschillende instrumenten, muziekinstallatie (eventueel papier en balpen, anders materiaal om een parcours te maken)
· Fles uit cirkel,…:2 flessen, Krijt of groot touw, chronometer
· Geblinddoekte schoen,…: voldoende blinddoeken, schoenen (van deelnemers) krijt voor startlijn en eindlijn.
· Krantenopdracht:Per groep een krant en verschillende enveloppen met de vragen in, papier en balpen
· Telefoonboek: per groep een telefoonboek, enveloppen met telefoonnummers in, papier en balpen
· Touwtrekken: Touw (stevig), sjaaltje (midden van touw aanduiden), lint voor startlijn, middenlijn en eindlijn
Uitnodiging:
Ø In de vorm van een boot
Inkleding:
Ø Een mogelijkheid is om een boot te creëren: hier kan de groep, voor het spel begint, bijeenkomen en de speluitleg krijgen.Ook kan hier de flap hangen waarop de aanvallen worden genoteerd.

Uitleg

SPELVERLOOP


Groepsindeling:

Ø Er worden twee groepen gemaakt voor de zeeslag.

Ø Voor sommige opdrachten moet elke groep nog eens onderverdeeld worden, de spelen worden dan beoordeeld (winnaar – verliezer) door te kijken naar het totaal van de subgroepen samen.


Start van het spel:

Ø Na de speluitleg krijgt elke groep even tijd om de boten te verdelen over het rooster dat ze kregen, het aantal boten is bepaald:

ð 4 boten van 1 blokje àonderzeeërs

ð 2 boten van 2 blokjes àtorpedoboten

ð 1 boot van 3 blokjes àkruisers

ð 1 boot van 4 blokjes àpantsers

ð 1 boot van 5 blokjesàvliegdekschepen

Ø Het aantal boten moet je volgens een bepaalde strategie in het zeevlak (= rooster) invullen.Dit vlak is ingedeeld in vierkantjes die steeds overeenkomen met een cijfer-letter combinatie.De boten moeten geplaatst worden binnen deze vierkantjes en dit is slechts mogelijk op horizontale of verticale wijze (niet diagonaal).De boten mogen elkaar niet raken.In de hoeken mag ook een boot liggen.(zie bijlage 1)

Ø Wanneer de roosters van elke groep ingevuld zijn, kan het spel beginnen.Telkens wordt er een competitiespel gespeeld.De winnaar van dit spel mag 6 x aanvallen, de verliezer 4 x.Raakt men een boot, dan mag men een extra keer aanvallen!

Ø HOE AANVALLEN?

àDe ploeg die de boot van de andere ploeg wil aanvallen doet dit als volgt:

ð zij noemen een cijfer-letter combinatie waar zij denken dat de boot ligt.

ð Klopt dit, dan zegt de aangevallen ploeg: “RAAK”, wanneer dit gaat om een onderdeel van de boot…

ð Bestaat de boot uit 1 vakje, of gaat het om het laatste vierkantje van de boot, dan zegt de aangevallen ploeg: “GEZONKEN”

ð Klopt de cijfer-letter combinatie niet, dan zegt de aangevallen ploeg: “MIS”

àDe spelleider duidt telkens op het rooster in een bepaalde kleur (elke groep kiest een kleur) de aanvallen aan:

ð een bolletje als het MIS is

ð een kruisje als het RAAK is

ð (een) kruisje(s) met een streep erdoor als de boot GEZONKEN is

àAls de twee ploegen hun aanvallen gedaan hebben, wordt er opnieuw een spel gedaan … De winnaar mag weer beginnen met aanvallen…

Ø De competitiespelen (dit zijn mogelijke opdrachten die gedaan kunnen worden, eigen inbreng is zeker niet verboden!):

· Constructie

Gedurende 1 minuut proberen de twee groepen met een hoop WC-rolletjes een zo hoog mogelijke constructie te bouwen.Na 1 minuut moet de constructie 10 tellen blijven staan!De spelleiders controleren.

De groepen kunnen eventueel opgespitst worden als ze te groot zijn!


· Droedels, rebussen,… oplossen

Gedurende 5 minuten proberen de twee groepen een twintigtal droedels, rebussen,… op te lossende groep die de meeste JUIST hebben opgelost wint …

Droedels vind je in de bib of op het web (ga naar www.google.be en typ bij zoeken ‘droedels’ of ‘rebus’ of … in en je krijgt een lijst waar je allemaal droedels,.. kan vinden)


· Muziekinstrumenten herkennen

De groepen krijgen verschillende geluiden te horen (allemaal muziekinstrumenten).

àEen iemand van de groep loopt een parcours zo snel mogelijk af en de oplossing fluisteren in het oor van een spelleider.

àDe groep schrijft op een blad de oplossing, nadien gebeurt de controle …

De groep die de meeste instrumenten kan vinden, wint …


· Fles uit cirkel trekken, zonder in de cirkel te komen

In het midden van een cirkel staat een plastieken fles.De straal van de cirkel is ongeveer 1m70.

Nu is het de bedoeling dat de ploeg samenwerkt en probeert om de fles uit de cirkel te krijgen, ZONDER in de cirkel te komen…

Bij dit spel zorg je dat de andere ploeg niet ziet wat de ene ploeg doet!

àVerschillende mogelijkheden om het spel te spelen:

**Je kan ook op twee verschillende plaatsen het spel spelen, met de twee groepen tegelijk.Binnen een bepaalde tijd moeten ze de fles uit de cirkel krijgen

**Binnen een bepaalde tijd op zoveel mogelijk verschillende manieren de fles uit de cirkel krijgen.

ð Belangrijk bij dit spel is samenwerken en samen overleggen … Er zijn wel degelijk verschillende oplossingen!

** over de cirkel springen (aanlopen) en met je voet de bus wegstampen

**twee spelers liggen op hun buik naast de cirkel, ze hebben elkaars handen vast.De andere spelers nemen de twee met de voeten vast, heffen ze op (opspannen) en dragen ze over de cirkel, de twee liggende kunnen nu met hun armen de fles inhaken en meenemen …

**Een grote speler staat aan de rand van de cirkel, de andere staan rond hem en houden armen, benen tegen.De grote speler spant zich op en buigt stilaan naar de vles toe (de andere houden hem tegen, want hij mag niet in de kring vallen).De grote speler probeert met de mond de fles te vangen!

**…


· Geblinddoekte schoen-slalomestafette

Alle spelers staan achter elkaar achter de startlijn.Ze zijn allemaal, buiten de laatste speler geblinddoekt.

Het is de bedoeling dat de laatste speler de geblinddoekte spelers naar de overkant loodst door signalen te gebruiken (er mag dus niet gepraat worden).De spelers moeten al zigzaggend tussen schoenen tot de overkant geraken.

De groep die eerst over is en zit op de grond, is gewonnen.

DE SIGNALEN:

Tik op linkerschouder: LINKS

Tik op rechterschouder: RECHTS

Tik op rug: VOORUIT

Twee tikken op rug: STOPPEN


· Krantenopdracht

Elke groep krijgt een krant ( dezelfde!!) en een aantal enveloppen met vragen in.

De groep moet zo snel mogelijk de vragen oplossen.

De antwoorden van de vragen, vindt de groep terug in de krant!


· Het telefoonboek

Elke groep krijgt een telefoonboek en enkele telefoonnummers (in een envelop).

De groep die het snelst alle telefoonnummers terugvindt, is gewonnen.


· Touwtrekken

De twee ploegen trekken tegen elkaar.

Wie is het sterkst!


Speleinde:

Ø Het spel is gedaan wanneer een ploeg alle boten van de tegenpartij gevonden heeft en laten zinken heeft …


BIJLAGE 1: het rooster voor zeeslag











































































































































A


B


C


D


E


F


G


H


I


1




















2




















3




















4




















5




















6




















7




















8




















9






















A


B


C


D


E


F


G


H


I




Bijlagen