Skip to main content

Zal 't gaan ja? (escaperoom)

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 4 tot 20 spelers, 12 tot 14 jaar
  • binnen
  • zwaar

Uitleg

DDT heeft er genoeg van. Die bende pottenstampers van de tito’s heeft al voor de zoveelste keer een bal door de ruit van zijn infrastructuur gesjot. Hij is deze keer zelfs zó kwaad dat hij de tito's opgesloten heeft in een achterhoekje van zijn garage. Gelukkig heeft hij maar een deel van de tito's te pakken gekregen, want om te ontsnappen, zullen de gevangen tito's alle hulp van buitenaf kunnen gebruiken!

Doel van het spel

De tito's moeten uit de garage van DDT zien te ontsnappen voor de match begint, maar dat is al over anderhalf uur! Aan de deur hangt een slot waarvan ze de code moeten ontcijferen.

Voorbereiding

Dit spel vraagt enige voorbereiding. In het document dat je vindt op chiro.be/escaperoom-tito vind je stap voor stap hoe dit ontsnappingsspel in elkaar zit. In dat document zitten verschillende bijlagen die je kunnen helpen bij het klaarzetten. Daarnaast vind je op Spotify onder 'Escape Room Tito's' een afspeellijst die de tito's nodig zullen hebben.

Het lokaal moet volledig verduisterd worden.

Spelverloop

Verdeel de leden in twee groepen die ongeveer even groot zijn. De ene groep zit in het lokaal en de andere staat erbuiten. De twee groepen moeten samenwerken zodat de tito's die opgesloten zitten, kunnen ontsnappen. Zowel in het lokaal als buiten vinden de tito's aanwijzingen die kunnen helpen om uiteindelijk de code van het slot aan de deur te weten te komen. Ze hebben elkaars tips nodig en zullen dus goed moeten communiceren. De aanwijzingen zitten onder andere in raadsels, liedjes en foto's die in de bijlage te vinden zijn.

Zorg ervoor dat in het lokaal niet alleen de spullen liggen die de tito's nodig hebben, maar leg het vol met andere, 'nutteloze' objecten. Zorg ervoor dat er telkens zowel binnen als buiten iemand van de leiding is.

 TIP: Als je denkt dat het spel te lang zal duren, kan je enkele van de laatste stappen weglaten. Je kan ook zelf nog stappen toevoegen.

Einde van het spel

Het spel eindigt als de tito's kunnen uitbreken uit de garage van DDT. Als dat niet lukt binnen anderhalf uur kan je het spel stilleggen of je kan hen gewoon laten doorspelen tot ze wel uitbreken. Dat is een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je hebt.

In de laatste fase van het spel zijn de spelers buiten baseball aan het spelen. Als er nog tijd over is, kan je de tito's allemaal samen nog hun voetbalmatch laten spelen.

 

 

Bijlagen