Skip to main content

Vlaggenroof der jeugdbewegingen

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 6 tot 100 spelers, 12 tot 14 jaar
  • buiten
  • hevig

Benodigdheden

Typische voorwerpen van andere jeugdbewegingen, ballonnen in verschillende kleuren, kegels, outfits van andere jeugdbewegingen voor leiding, springtouw, lijst met KLJ-afdelingen, liedjestekst KLJ-lied

Uitleg

Vlaggenroof is een spel waarbij je moet jagen op anderen, verdedigen, sluipen, samenwerken én tactisch denken.  
 
De leiding draagt de uniformen van verschillende jeugdbewegingen. Je leden zullen opmerken dat er iets vreemds aan de hand is. Verdeel de deelnemers in groepjes, het aantal groepjes is afhankelijk van het aantal aanwezige leden. Elk groepje krijgt een jeugdbeweging toegewezen en ontvangt daarbij een typisch voorwerp van die jeugdbeweging (sjaaltje, hemd, …). Vervolgens bakent elk team een kamp af met kegels, waarin het voorwerp verstopt wordt. De leiding zorgt ervoor dat alle kampen ongeveer even groot zijn en controleert het verstopte voorwerp. Tot slot krijgen alle groepen evenveel ballonnen in de kleur die past bij de toegewezen jeugdbeweging (bijvoorbeeld: KLJ is rood, Scouts is groen, KSA is blauw).  
 
Vanaf het fluitsignaal strijdt elk groepje in naam van diens toegewezen jeugdbeweging, zo ontdek je welke jeugdbeweging nu écht de beste is. Het doel van dit spel is om het voorwerp van een andere groep zo snel mogelijk te stelen en je eigen voorwerp te verdedigen. In elke groep zullen de deelnemers moeten beslissen wie van hen gaat lopen naar de andere kampen (aanvallers) en wie van hen in het eigen kamp blijft om het voorwerp te beschermen (verdedigers).  
 
Aanvallers verlaten het kamp altijd met een ballon in de kleur van hun jeugdbeweging. De aanvallers van verschillende groepen kunnen elkaar tikken buiten het kamp. Als een aanvaller getikt wordt, moet die duel uitvechten tegen de tegenstander. Zo’n duel kan ‘Blad, steen, schaar’, ‘Hanengevecht’, ‘007’ of ‘Krokodillengevecht’ zijn. 
 
De persoon die wint, krijgt de ballon van de verliezer, maakt die kapot en loopt verder. De verliezer moet in zijn kamp een nieuwe ballon halen. Als een groep geen ballonnen meer heeft in het kamp, moet er herladen worden. Dat doe je door opdrachten uit te voeren bij het herlaadpunt (een plaats waar leiding zit). Per opdracht die goed is uitgevoerd krijgt de groep drie ballonnen.  
 
De verdedigers blijven in de buurt van het kamp. Zij mogen het kamp verlaten en hebben daarvoor geen ballon nodig. Als zij de aanvallers van een ander team kunnen tikken, moeten die ook een van de opdrachten uitvoeren.  
 
De leden moeten op deze manier proberen om het kamp van een ander team binnen te komen en het voorwerp van de jeugdbeweging af te pakken. Als iemand in het kamp van een ander team is binnengeraakt, mag die persoon daar 10 seconden zoeken naar het voorwerp en mag die op dat moment niet getikt worden. Eenmaal een groep het voorwerp heeft, mag het andere team het niet meer afpakken. 
 
Het team dat het voorwerp kwijt is, sluit zich aan bij het team dat het voorwerp heeft meegenomen. Zo worden er gaandeweg grotere groepen gevormd. 
 
De groep die als laatste overblijft en wiens voorwerp niet gestolen is, wint het spel.  
 

Opdrachten voor het herlaadpunt 

  • 200 keer touwtje springen 
  • Zeg het alfabet achterstevoren 
  • Noem 10 KLJ-afdelingen  
  • Maak een mooie dans met iemand anders 
  • Zing de eerste/tweede/derde strofe van het KLJ-lied 

Tips en variaties 

Alle leiding die overblijven en die niet aan een herlaadpunt zitten, doen ook mee met het spel. De leiding zal rondlopen en proberen om de leden te tikken. Als een lid wordt getikt, gaat die met de benen open staan. Iemand van zijn team zal door de benen moeten kruipen om de persoon te bevrijden. Je mag niet getikt worden als je met je benen open staat.  
 
Als er in het spel nog twee teams overblijven, sluit de leiding (die niet bij de herlaadpost zit) zich aan bij het team dat in de minderheid is. 
 
Het spel zal extra spannend zijn als je het in de donker speelt. 
 
Wie getikt is, wordt naar de gevangenis gebracht. Teamgenoten kunnen elkaar bevrijden uit die gevangenis als ze erin kunnen komen zonder getikt te worden.  
 

Evaluatie  

Elke groep krijgt te horen wat de kreet van hun toegewezen jeugdbeweging is. Als de leiding heeft afgeteld, roepen de leden die kreet. Hoe luider ze roepen, hoe leuker ze het vonden.