Skip to main content

Vals spelen is ook spelen

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
  • binnen of buiten

Benodigdheden

Kaartje met de rollen, Puzzel, Handdoeken of sjaaltjes, Boek kaarten, Lege flesjes, Dartsbord, Dartspijlen, Bal, Kegels, Marshmallow

Uitleg

We spelen een spel, tussen elk spel zal er een soort weerwolven gespeeld worden. De weerwolven zijn in dit geval gewisseld door valsspelers. De personen met deze rol mogen valsspelen zoveel als ze willen maar winnen enkel door hun rol als valsspeler op het einde te behouden. De groep wint dus door alle valsspelers uit het spel te halen door tussen elke ronde 1 of 2 spelers te kiezen die hun vermoord worden en zo hun rol moeten voorbrengen.

De deelnemers hebben ten alle tijden een rol met andere woorden indien zij gekozen en vermoord zijn dan krijgen deze een nieuwe rol. Alle valsspelers worden wel van in het begin in het spel gestoken.

Om het winnen van een spel interessant te houden mag de persoon die wint. zijn rol wisselen met die van ander. Belangrijk is dat dit mag en niet moet. De rest van de deelnemers heeft op dit moment hun ogen gesloten.

De aantallen kunnen aangepast worden aan de hand van het aantal deelnemers

Rollen:

  • Valsspeler: Moet en niet mag valsspelen, deze winnen door hun rol te behouden tot het einde van het spel (ongeveer 1/6 van de deelnemers)
  • Spiekend meisje: mag proberen kijken tijdens het wisselen van de kaartjes, wint met de rest van de groep (1 deelnemer)
  • Jager: mag iemand meenemen in zijn dood, wint samen met de rest (ongeveer 1/10 van de deelnemers)
  • Burger: heeft geen speciale rol, wint met de rest van de groep (overschot van de deelnemers)
  • Profiteur: mag indien hij wint niet enkel zijn rol maar ook die van 2 andere deelnemers wisselen, wint samen met de rest van de groep (1/10 van de deelnemers)
  • Boeman: mag het wisselen van kaartje 1 keer weigeren en komt dan ook te weten wat de huidige rol is van de speler die wou wisselen. Indien de rol wisselt van deelnemer mag deze opnieuw 1 keer weigeren(1/10 van de deelmers)

Spelletjes

  • Er is een puzzel verstopt, de spelers moeten centraal hun puzzel leggen en zoveel mogelijk stukken aan elkaar hebben gelegd, diegene met de meeste stukken aan elkaar na 5 minuten wint
  • Dassenroof: iedere deelnemer moet hun sjaaltje in hun broek steken (goed zichtbaar) deze moeten ze bij de andere proberen uittrekken, wanneer de deelnemer geen sjaaltje meer heeft dan moet deze aan de kant gaan.
  • Kiekeboe
  • Kaartje blaas: beurt om beurt moeten de spelers een aantal kaarten van een leeg flesje blazen, diegene die de laatste kaart wegblaast verliest enkel de persoon die aan de beurt is mag kijken, indien met teveel deelnemers kan dit in meerdere groepen.
  • Darts: elke deelnemer krijgt 3 pijltjes, iedereen krijgt elkaar score te horen maar mag niet kijken wanneer de pijltjes gegooid worden
  • Tussen 4 vuren: spelers kunnen niet terugkomen en er is geen kapitein maar de laatste 2 spelers mogen wisselen van rol, in dit geval maakt het uit vanuit welk vak zij komen maar mogen ze enkel kiezen uit de deelnemers vanuit het andere vak om te wisselen van rol
  • Rode letter: de deelnemers staan 20 meter van de spelbegeleiding weg. Deze zegt een letter, het aantal keer dat deze letter voorkomt in hun naam (voor en achter) is het aantal stappen zij naar voor mogen zetten. De deelnemer die al eerste de begeleiding kan tikken wint
  • Chubby bunny