Doelgroep: Leiding van groepen die werken rond leidingswerving (of er zouden moeten rond werken). Gewesters die peter/meters zijn van deze groepen.Oud-leidingsploegjes die groepen al eens geholpen hebben met een actie.
- Op onze avond waren 3 groepen en 4 gewesters aanwezig.
- 5 groepen lijkt met het maximum omdat je anders misschien veel herhaling/luisteren krijgt.
Schikking lokaal
De tafels worden zodanig geschikt dat iedereen elkaar goed kan zien. De leiding van één groep (en hun eventuele oudleiding) zet zich bij elkaar. De gewesters zitten ook bij elkaar, tegenover de anderen. Gewesters die deel uitmaken van een lokale groep, zet je toch bij de gewestgroep. Het is echt de bedoeling dat zij hier hun gewesttaak op zich nemen. Ze mogen de groep wel eventueel bijstaan bij het invullen van de vragen in deel 1.
Verloop Deel 1 (15 minuten)
De leiding wordt gevraagd om per actie die ze ooit deden om leiding te zoeken, een vragenlijst in te vullen. Handje helpen:
- "Hoe ben je zelf gevonden?"
- "Zijn er ooit acties geweest die niemand opleverden?"
- Vragenlijst (zie bijlage)
Deel 2 (40 minuten)
De gewesters krijgen elk een affiche met daarop een van de vragen. Als er te weinig gewesters zijn, krijgen ze twee vragen per gewester. Aan de leidingsploegen wordt gevraagd om om de beurt een actie uit te leggen aan de andere groepen. Aan de gewesters wordt gevraagd om uit alle verhalen het antwoord op hun vraag te noteren (of om extra bijvragen te stellen tot ze het antwoord hebben). Zowel groepen als gewesters worden gestimuleerd om vragen te stellen. Ook de begeleiding stelt veel bijvragen. Het is handig als je als begeleiding de acties zelf wat kent, zodat je zelf kan doorvragen.
(eventueel pauze)
Deel 3 (einde) (5 tot 10 minuten)
De gewesters brengen de essentie van hun affiche naar voren : wat kwam een aantal keer terug? Wat was opvallend? Aan alle deelnemers wordt gevraagd wat ze meenemen van de uitwisseling.
Achteraf
Nadien wordt een kort verslag van de avond doorgestuurd naar de aanwezigen (en eventueel de afwezigen).