Tovenaarsexamen
Over het spel
- 0 tot 99 spelers, 5 tot 10 jaar
- buiten (grasveld)
Benodigdheden
Uitleg
Het tovenaarsexamen Examen 1: Heksenbezemrace Leg een parcours aan ( met boomstronken, laaghangende takken, droge beken, ) waarover de tovenaars in spe met hun bezem moeten vliegen. Pas op, zelfs hoog daarboven in de lucht heb je last van losvliegend wild of bezeten vleermuizen. Terwijl de kinderen vliegen meten ze de vleermuizen ( =leiding) ontwijken. Examen 2: Stoor het heksenkoor Verdeel de groep in drie subgroepjes en zet die op een rij. De eerste groep roept een toverspreuk, die de derde groep moet proberen te verstaan. Ondertussen maakt de middelste groep enorm veel lawaai om dat te verhinderen. Voorbeelden van spreuken zijn simsalabim; levertraan en kikkerwratten; kwallenogen en lieveheersbeestjesvleugels; rattensnottebellen; vliegendarmspinnenbouillon, Examen 3: Griezeldingen raden Oude schoendozen zijn zo omgetoverd in griezelige voel-en proefdozen. Alle natuurlijke materialen zoals aarde, water, bladeren, nootjes, bolsters, . kunnen betast worden en kunnen aanleiding geven tot leuke "bah"-situaties. Voor de proefdozen heb je niet meer nodig dan een paar bessen. Laat de leerling-tovenaars wel geblinddoekt proeven, anders kunnen ze al zien wat het is Examen 4: Dwerg, reus en tovenaar Verdeel de groep in twee ploegjes. Vanuit elke ploeg vertrekt er iemand naar het aangegeven punt. Op die plaats staat iemand van de leiding om te voorkomen dat er vals gespeeld wordt. De leiding telt tot drie en dan kiezen de speelclubbers of ze in een reus, een dwerg of een tovenaar zullen veranderen. Dwerg wordt je door te hurken en je zo klein mogelijk te maken, reus door je armen hoog in de lucht te steken en op de tippen van je tenen te gaan staan, en tovenaar door je handen naar voren te steken en zachtjes te bewegen. De reus kan nu de dwerg neerslaan, de tovenaar kan de reus betoveren ( de dwerg kan hij niet betoveren, hij is te klein), en de dwerg kan de tovenaar tackelen. Natuurlijk gebeurt dat niet echt. De overwinnaar blijft staan, en uit de andere ploeg vertrekt een nieuwe leerling tovenaar om uit te testen of hij of zij de anderen kan verslaan door zich om te vormen in dwerg, reus of tovenaar. Examen 5: tovenaars en heksen De groep wordt ingedeeld in twee ploegen, die nog eens in twee ploegen verdeeld worden: tovenaars en heksen. De tovenaars van elke ploeg gaan aan één kant van het terrein staan, de heksen aan de andere kant tegenover de tovenaars. Let erop dat de twee ploegen nog te onderscheiden zijn. De heksen hebben samengebonden benen ( als ze er een bezem tussensteken, kunnen ze nog gaan vliegen), de tovenaars zijn geblinddoekt(als ze willen, kijken ze er met een toverspreuk zo door heen). Op een signaal van de leiding vertrekt er van elke ploeg een heks als huppelend naar de tovenaars. Als een heks aankomt, mag een tovenaar van die ploeg vertrekken naar de heksen en opgekeerd. Het ploegje waarvan de heksen en tovenaars het eerst van kant verwisseld zijn, wint.