De ribbels gaan de jaarlijkse Tour de Ribbel rijden. Wie wordt de winnaar?
Uit Dubbelpunt april 2022
In het kort
De ribbels verzamelen zoveel mogelijk lucht om hun banden mee op te pompen. Wie het meeste lucht verzameld heeft, zal het snelst kunnen fietsen in de sprint en zal dus de Tour de Ribbel winnen.
Voorbereiding
Stippel een ‘fietsroute’ uit en bepaal welk spel je waar speelt. Leg het materiaal klaar en maak er een leuke Chirodag van!
Materiaal
- Lucht: dat stel je visueel voor door bijvoorbeeld een kaartspel te gebruiken. De cijfers op de kaarten stellen het aantal keer pompen voor. Of je kan een fietspomp meenemen en de ribbel die het spelletje wint, mag telkens een keer pompen. Daarbij zorg je wel voor een blad en pen om per ribbel op te schrijven hoe vaak ze in totaal hebben mogen pompen.
- Kaartjes van memory
- Papier en kleurtjes/stiften om een fiets te tekenen
- Veiligheidshesje
- Afbeeldingen levende bingo en bingokaarten
- Bowlingset: kegels en een bal
- Bal
Spelverloop
Oh nee! De jaarlijkse Tour de Ribbèl staat voor de deur en alle banden van de fietsen zijn plat. Met platte fietsbanden kunnen ze nooit de wedstrijd winnen. Gelukkig passeren ze tijdens de tour een aantal plaatsten waar ze lucht kunnen verdienen door spelletjes te doen. Met die lucht kunnen ze hun fietsbanden oppompen. De ribbel met het meeste lucht en dus de hardste fietsbanden wint de uiteindelijke sprint.
Spel 1
Voordat we kunnen starten, is het belangrijk dat de ribbels de verkeersregels goed kennen. Ook als fietser is het belangrijk om de verkeersregels te volgen. Daarom spelen de ribbels verkeersbingo. Hang afbeeldingen van verkeersborden op en hang daarbij een bepaalde kleur stift. Geef de ribbels allemaal een bingokaart met die verkeersborden op. De ribbels moeten alle verkeersborden zoeken en als ze er een gevonden hebben, moeten ze dat aanduiden op hun bingokaart met de bijbehorende stift. De ribbel die als eerste alle verkeersborden gevonden heeft, krijgt een beetje lucht.
Spel 2
Een fluohesje is ook belangrijk als je fietst, zo zien auto’s je ook goed in het donker. Leg in een open veld een veiligheidshesje neer op een twintigtal meter van de groep. Blinddoek de ribbels en draai ze een voor een rond waardoor ze een beetje duizelig worden. De ribbels moeten dan proberen zo dicht mogelijk tot bij het veiligheidshesje te wandelen. Als ze denken dat ze er zijn moeten ze gaan zitten en hun blinddoek afdoen. De ribbel die uiteindelijk het dichtst bij het fluohesje staat, wint dit spel.
Spel 3
Om de Tour de Ribbel te winnen is er natuurlijk een fiets nodig. De ribbels zullen elk een racefiets ontwerpen. Die tekenen ze op een blad en als ze klaar zijn, stellen ze hun ontwerp voor aan de leiding. De ribbel die de snelste racefiets kan ontwerpen, wint.
Spel 4
Als je gaat fietsen, is het belangrijk om een aantal zaken bij je te hebben, zoals een fietspomp, een fietsbel, een drinkbus, enz. Speel levende memory met die voorwerpen. De leiding heeft voor het spel begint van al die voorwerpen twee afbeeldingen voorzien. Eén afbeelding van ieder duo is verstopt op het terrein. Als de levende memory start, laat de leiding een van de afbeeldingen zien. De ribbels moeten het tweede kaartje met de juiste afbeelding zoeken en naar de leiding brengen. Als het de juiste afbeelding is, krijgt de ribbel lucht. Is het een foute? Dan wordt die kaart opnieuw verstopt. Ga verder tot alle duo’s weer compleet zijn.
Spel 5
Als we fietsen, is het belangrijk dat er niet te veel obstakels op de weg liggen. Grote stenen of afval op de rijbaan kunnen ervoor zorgen dat je valt. Om dat te voorkomen, gaan we het afval weg bowlen. De leiding voorziet een bowlingset. Je kan daarvoor ook grote lege plastic flessen en een bal gebruiken. De ribbels moeten om beurten zoveel mogelijk obstakels van de weg bowlen. Per kegel die omver ligt, krijgt de ribbel lucht. Iedere ribbel kan en zal dus lucht verdienen tijdens dit spel.
Om het extra in te kleden, kan je afbeeldingen van afval of stenen op de kegels/flessen hangen.
Spel 6
Fietsen zonder helm? Dat is gevaarlijk! Daarom zullen de ribbels een helm moeten verdienen om te racen in de Tour de Ribbel. De ribbels gaan in een kring staan, iemand van de leiding neemt plaats in het midden. De leiding in het midden zegt: “Fiets, fiets, fiets, fiets, ...” Ondertussen geef je in de kring een bal door. Dan zegt de leiding in het midden plots: “KNAL!” Dat wil zeggen dat de fietser gevallen is. De ribbel die op dat moment de bal vastheeft, ligt uit het spel en moet gaan zitten. Herhaal dat tot er maar één ribbel overblijft.
Einde van het spel
Aan het einde van het spel tellen de ribbels hoeveel keer ze lucht verdiend hebben. De ribbels met het meeste lucht winnen het spel.