Skip to main content

Tochtenspel

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 3 uur
  • 0 tot 0 spelers, 14 tot 26 jaar
  • buiten
  • zwaar

Benodigdheden

1 fluovest per deelnemer. (genummerd) 1 kompas (of kompasapp) per duo 1 Visgraat per duo 1 kaart per duo 1 geknoopt touw per duo 1 keer geprinte instructies 1 wekker Chocomelk en materiaal om dat te verwarmen. minstens 1 auto met bijhorende bestuurder.

Uitleg

In dit spel worden je leden getest in welke mate ze 'hun plan kunnen trekken'

In bijlage vind je de bestanden van onze versie van de tocht. Op het eerste zicht kan je daar dus niets mee doen, maar je kan deze gemakkelijk aanpassen naar een tocht in de buurt van jouw lokalen. We hebben deze beschrijving gemaakt aan de hand van onze bevindingen zodat je gemakkelijk jouw versie kan maken. 
 

Start spel

Laat je leden het lokaal binnen gaan en wachten. Als leiding ben je ondertussen al lang verdwenen. Als de leden al even binnen zitten gaat een wekker af. Daarop hangt een envelop met het eerste deel van de speluitleg (zie bijlage).

Hoe maak je de tocht?

Onze tocht is zo'n 10 km lang. Dat is net genoeg om binnen een tijdsspanne van 3 uur af te werken. (inclusief terug voeren naar de lokalen)

Zoek een locatie waar je naartoe wil gaan en deel je tocht in stukken. Voor elk stuk gebruik je een andere techniek. 

Deel 1: GPS

Via Google maps kan je makkelijk een coördinaat vinden. klik op de kaart de optie 'Wat is hier' aan. Je ziet het coördinaat verschijnen. 

Deel 2: Kompaslopen

Kies een plaats waar je rechtdoor wil lopen. Best is dat een plaats waar je nar een andere straat kan door een veld over te steken. Om de hoek te bepalen, druk je de kaart af en teken je de lijn die je leden moeten lopen. Meet daarna, net zoals in het lager, de hoek met je geodriehoek t.o.v. het noorden. Geef dan de richting weer zoals deze op de kompasroos staan. 

De lengte van je tocht kan je meten via google maps. 

Deel 3: Visgraat

Een visgraat kan je makkelijk online maken via een flowchart maker.

Deel 4: Guerillia

Dat kan iedereen uitwerken. 

Deel 5: Knopentocht

Het is beter om per ploegje een touw apart te maken dat ze kunnen meenemen. Hang een stuk plakband aan de kant van het touw waar ze moeten starten. 

Deel 6: Kaartlezen

Je kan veel verschillende soorten kaarten online vinden. De echte topografische kaarten vind je via het NGI.

 

Bijlagen