Dit programma bevat instructies om rookgranaten te maken, om meerdere varianten van paintball te spelen.
Uit Dubbelpunt maart 2022
Voorbereiding
Maak op voorhand de rookbommen klaar. Instructies vind je op Youtube.
- Plak het ene uiteinde van een cilinder af met ducttape.
- Weeg 46 g KNO3 (kaliumnitraat/salpeter), 25 g poedersuiker en 29 g kaarsvet af voor één granaat
- Verpulver het kaliumnitraat tot poeder.
- Meng het kaliumnitraat en de poedersuiker.
- Smelt het kaarsvet zonder het te verbranden.
- Haal het vet van het vuur en voeg het poedermengsel toe.
- Goed roeren.
- Breng een lont aan in de cilinder en vul met het wax mengsel.
- Laat acht uur afkoelen.
- Plak de andere kant van de cilinder dicht.
- Aansteken.
Terrein
Kies voor een omgeving buiten met veel obstakels en schuilplaatsen.
Materiaallijst
- Pvc-buisjes
- Propjes of NERF-pijltjes
- Zelfgemaakte rookgranaten
- Dassen en armband
Opdrachtjes
1. Invasion: Er zijn twee teams: verdedigers en aanvallers. Het doel van het aanvallende team is de rookgranaat van het verdedigende team te kunnen pakken. Als dat lukt, is de ronde voorbij en krijgen ze twee punten. Als ze het verdedigende team volledig uitschakelen, krijgen ze maar één punt. Spelers kunnen elkaar uitschakelen door met hun blaaspijp een pijltje tegen de anderen te vuren. Rond de granaat is er een zone waar de verdedigende ploeg niet in mag. De winnaar is de ploeg die het meeste punten kan verzamelen.
2. Capture the Flag: Een variant van Invasion waarbij beide teams elkaars rookgranaat moeten proberen te pakken. Als ze de granaat hebben, is de ronde niet voorbij maar moeten ze die in hun kamp krijgen. Spelers die geraakt zijn door een pijltje laten de granaat vallen als ze die vasthebben en gaan naar een ver afgelegen punt dat op voorhand afgesproken is. Daarna mogen ze terugkeren in de strijd. Het team dat als eerste de vlag in hun eigen kamp kan krijgen, is de winnaar.
3. Capture the Rabbit: Dit spel is letterlijk een-tegen-allen. Het konijn verstopt zich en steekt een granaat aan. De anderen starten een timer en gaan op zoek. Het doel is om het konijn zo snel mogelijk uit te schakelen. De jagers hebben echter elk maar één pijltje en het konijn heeft er meerdere. Het spel is ten einde als het konijn geraakt is of als alle andere spelers hun pijl kwijt zijn of geraakt werden. De winnaars zijn de konijnen die de aanval overleven of degenen die het langst kunnen overleven.
4. Evacuate the Paratrooper: Een variant op Capture the Rabbit. Eén speler verstopt zich, de paratrooper met een rookgranaat. Het ene team moet proberen de paratrooper te vinden en hem of haar mee te nemen naar hun kamp. De paratrooper mag enkel bewegen als hij of zij de hand van iemand anders vastheeft. Het andere team probeert hem of haar uit te schakelen. Spelers die geraakt werden, gaan naar een op voorhand afgesproken ver punt en keren daarna terug om weer mee te spelen. De winnaar is het team dat de paratrooper kan redden of kan uitschakelen.
5. Death Match: Iedereen probeert elkaar uit te schakelen. De laatste speler die overblijft, is de winnaar.
6. Team Death Match: Er zijn twee teams die elkaar proberen uit te schakelen. Het team dat overblijft, is de winnaar.
7. Tournament: Hou een toernooi. In elke wedstrijd strijden twee teams tegen elkaar. Na een ronde verdelen de winnaars zich in twee nieuwe teams en spelen ze nog een ronde. Dat blijft doorgaan tot er een wedstrijd met in totaal maar twee of drie spelers is. De teams worden gekozen door twee kapiteins die namen afroepen. Bij een oneven aantal mag de laatste speler zelf kiezen in welke ploeg hij of zij meedoet. Als er een even aantal is en er nog maar twee spelers overblijven, mogen zij kiezen wie bij welk team aansluit of houden ze een korte wedstrijd met blaaspijltjes om te beslissen wie als eerste mag kiezen.
8. Kill Confirmed: Deze variant van team Death Match bevat een dokter. De dokter maakt zijn of haar rol duidelijk door een armband aan te houden. Wie geraakt wordt, is niet onmiddellijk uitgeschakeld maar gaat ter plaatse zitten. Die speler mag geen pijltjes meer afvuren. Als een tegenstander de das van de neerzittende speler kan afpakken, is die volledig uitgeschakeld. Kan een dokter echter eerder bij de neerzittende speler komen, dan mag die weer meespelen. Als de dokter uitgeschakeld wordt, geeft hij of zij de armband door aan de dichtstbijzijnde speler van de eigen ploeg. Daarna verwijdert de dode dokter zich van het veld en speelt die niet meer mee. De ploeg die als laatste overblijft, is de winnaar.