Skip to main content

Relirally

een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw
een spel van Interdiocesane Jeugddienst vzw

Over het spel

  • ongeveer 4 uur
  • 8 tot 20 spelers, 16 tot 25 jaar
  • binnen

Benodigdheden

Lied: “Moge mij schoonwassen”(bijlage 8), Boek ‘Koning op een ezel’ van Nico ter Linden (uitleenbaar op elke afdeling van jongerenpastoraal IJD, uitleg zonnegroet (bijlage 7), tekst van het meisje (bijlage 9)

Uitleg

Doel:

  • Verbondenheid ervaren met de oerelementen en met elkaar
  • ervaringsgericht werken met de vier oerelementen

 

Verloop:

Een tocht met 4 stops/haltes, volgorde van de haltes is afhankelijk van de tocht zelf.

 

2 mogelijkheden (afhankelijk van grootte groep):

1ste: in kleine groepjes, met rugzak/begeleider, apart van plek naar plek.

2de: met zijn allen, van halte naar halte.

 

1ste halte: aarde (voeten in aarde, zaaien, voedsel, doen, concreet, actie)

 

een DOE-activiteit:

- Earth-art: maak een kunstwerk met beschikbare elementen uit de natuur, zonder iets te vernielen, met respect voor de natuur. Daarna kan er eventueel uitgewisseld/gedeeld worden over het proces en het resultaat, wat zegt ons dit materiaal nu?

Het kunstwerk wordt achtergelaten bij moeder aarde.

Dit kan met de hele groep, per twee, individueel.

 

- Kortere activiteit: schoenen uit en over verschillende delen van de aarde lopen: zandweg, gras, grind, etc.

 

2de halte: water  (drinken, verkoeling, bron, gevoel en emotie, ziel, reiniging)

 

Ideaal is als deze halte aan een beekje of watertje kan plaatsvinden.

 

- Lied “Moge mij schoonwassen” zingen (zie bijlage 8). Duiding rond reinigende aspect van het water. Laat ons onze fouten in deze groep afwassen, laat het naar de aarde stromen.

Eventueel ook echt elkaars voeten wassen.

- In het zomerseizoen: waterspelletjes.

- Bewust (met aandacht) water mogen drinken, proef het water, voel hoe het zich in je mond beweegt, en als je doorslikt; delen van veldfles.

- Gesprek rond het ‘loslaten’ van dingen. Bijvoorbeeld douchen om iets van je af te laten stromen, zoals bijvoorbeeld meisjes in prostitutie. Dit gesprek loopt uit naar de vraag:

  • ‘Hoe los jij iets?
  • Wat moeten we hier loslaten om verder te kunnen?

 

3de halte: lucht (geest, adem, zuurstof, gedachten, gesprek, communicatie, contact)

 

individueel: lees het pinksterverhaal uit het boek ‘Koning op een ezel’ van Nico ter Linden, p. 229-231

laat de tekst op je inwerken.

Sta stil bij:

·       Wat spreekt mij, nu op dit moment in mijn leven, aan in deze tekst?

·       Welke thema’s/woorden zeggen mij iets in het bijzonder?

·       Waar haal ik mijn verdieping/mijn zuurstof om te kunnen leven?

·       Waarvan wil ik getuigen en hoe doe ik dat?

·       Wat doe ik als ik obstakels tegen kom?

·       Hoe kan ik bijdragen aan ‘een betere wereld’?

 

Op weg naar de volgende halte deel je je antwoorden op bovenstaande vragen met een tochtgenoot, luisteren en vertellen, wederkerig geven en nemen.

 

 

4de halte: vuur (passie en hartstocht, liefde, spirit, zon, warmte, intuïtie, levenslust, moed)

 

Gezamenlijke activiteit: energiegevend

ideeën: zingen, ‘energizers’-oefeningen, en

energie-oefeningen:

·       handen eerst zacht en dan steeds harder tegen elkaar klappen, daarna op knieën leggen en voelen wat er gebeurt.

·       handen eerst zacht en dan harder tegen elkaar klappen, dan 5 tot 10 cm van elkaar houden en voelen wat er gebeurt.

·       handen hard in elkaar wrijven, ze ‘warm’  

 wrijven en dan handpalmen op gezicht/ogen 

        leggen; genieten van de warmte en energie die

        je ervan krijgt.

·       handen bij elkaar brengen en ze net niet laten raken, voel/ervaar wat er in de ruimte tussen die handen gebeurt. Dit kan je met je eigen handen doen, ook per twee, tegenover elkaar staan en je handen bijna tegen die van de ander houden.

·       in een cirkel: handen in elkaar: linkerhand ‘ontvangend’ = handpalm naar boven, rechterhand ‘gevend’ = handpalm naar beneden. En je voorstellen dat je zo energie doorgeeft aan elkaar.

·       de zonnegroet uit yogaleer aanleren en met elkaar doen , zie bijlage 7.

·       Clouseau-lied ‘vuur’ van CD ‘Vonken en vuur’ samen beluisteren en eventueel ‘nakaarten’.

 

Afrondende beschouwing:

de 4 elementen kunnen niet zonder elkaar, wij kunnen niet zonder de 4 elementen. Eventueel kan je de tekst van het kleine meisje nog lezen als afronding, zie bijlage 9

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Bijlagen