Raketspel
Over het spel
- ongeveer 3 uur
- 12 tot 99 spelers, 12 tot 99 jaar
- buiten (bos)
Benodigdheden
Uitleg
Zweden, Duitsland, Rusland, de VS, China en Frankrijk leven al decennia lang in een oorlog. Niemand wil water bij de wijn doen om vrede te sluiten. Elk natie beschikt over een grote voorraad munitie en dreigt ermee de wereld te verwoesten. Wie wint deze strijd en schiet zijn raket het hoogst?
Spelvoorbereiding:
Het spel bestaat uit een doorschuifsysteem. Verspreid in het bos staan zes verschillende standjes. Alle groepen, die elk een land voorstellen, moeten bij ieder standje langsgaan. Daar moeten ze bewijzen dat zij de beste inwoners zijn van het land. Zorg ervoor dat ieder standje over het nodige materiaal beschikt dat voor die opdracht gebruikt moet worden. Elk standje krijgt ook een onderdeel van een petflessenraket. Maak een plattegrond van het bos en duid erop aan waar er verschillende voorwerpen verstopt liggen. Voorzie ook een open ruimte om aan het einde van het spel de raketten de lucht in te schieten.
Spelverloop
Speluitleg
Verdeel je leiding en je leden in zes groepen. Iedere groep stelt een bepaald land voor: Zweden, Duitsland, Rusland, de VS, China of Frankrijk. Schilder op de wangen van de deelnemers de vlag van het land waar ze in zitten. Als iedereen klaar is, geef je het fluitsignaal. De groepen gaan nu langs bij alle standjes.
Spelletjes
Tijdens deze enorm bittere oorlog wordt er van je leden verwacht dat ze goede soldaten zijn, maar wat zijn zoal de eigenschappen van zo’n perfecte soldaat? Per standje worden je leden getest op een bepaalde eigenschap. Zo moeten ze gewonde soldaten vervoeren of zichzelf camoufleren om niet opgemerkt te worden door de vijand. De spelleiders houden per standje een rangschikking bij. Zo weet je welke groep het best presteerde. De groep met de meeste punten krijgt van dat standje ook het meeste onderdelen om een raket mee te bouwen.
Standje 1: Vervoer gewonde soldaten
Zoek in het bos verschillende grote takken en maak er een brancard van. Met touw kan je de balken aan elkaar sjorren. Leg iemand op de brancard, hij speelt een gewonde soldaat. Tip: kies iemand licht. Nadien leg je zo snel mogelijk een parcours af waarbij je verschillende hindernissen moet trotseren. De groep zal onder een tafel moeten kruipen of zigzaggen tussen verschillende bomen. De groep die het snelste dit parcours aflegt, wint.
Standje 2: Snel kampen bouwen
Een soldaat moet snel en efficiënt een kamp kunnen bouwen. Maak daarom binnen de 10 minuten het mooiste kamp dat ooit bestaan heeft. Het kamp moet natuurlijk zo gezellig mogelijk gemaakt worden, want hoe overleef je anders deze barre tijden? Denk maar aan een dak vol bladeren of wat mos om zacht op te zitten.
Standje 3: Raak schieten!
Zoek in het bos een tak in de vorm van een katapult waarmee je goed zal kunnen schieten. De begeleiders geven een elastiek waarmee de katapult schietklaar gemaakt kan worden. De leden schieten vervolgens kastanjes of kleine stukjes hout in de verschillende emmers die klaarstaan. Wie in de verste emmer kan schieten, krijgt het meeste punten. Maar let op: elke deelnemer mag maar drie maal proberen!
Standje 4: Kaartlezen
Oh nee! De kaart is helemaal in stukken gescheurd. Tijdens een oorlog is het van groot belang dat je over een goed oriëntatievermogen beschikt en snel de weg terugvindt naar je kamp. Probeer daarom de puzzel zo snel mogelijk te maken. Vervolgens zie je op de kaart dat er verschillende kruisjes aangeduid staan. Hier zijn voorwerpen te vinden. Probeer de aartsmoeilijke kaart te ontcijferen en zoek de voorwerpen. Heb je alle voorwerpen gevonden en heb je de snelste tijd? Dan win je deze ronde!
Standje 5: De grootste speurneus
De leider stelt een vraag, bijvoorbeeld: wat staat er op het informatiebord? Hoeveel fonteinen staan er op de markt? Hoeveel wc-rollen liggen er in de toiletten? De groepen moeten zo snel mogelijk het antwoord zoeken. Per land mag er telkens één deelnemer op pad gaan. Laat dus niet steeds dezelfde persoon lopen. De antwoorden zijn echt verstopt in alle hoeken van het bos.
Standje 6: Camoufleren
Ben jij de meester van de camouflage? De begeleider van dit standje zet zich op een stoel aan de zijkant van het bos. Alle deelnemers moeten in een afgebakend gebied van links naar rechts – dus horizontaal in het oogpunt van de begeleider – lopen. Links bevindt zich de startlijn, uiterst rechts de finish. De begeleider zal iedere keer zijn ogen sluiten en tellen tot tien. Als de begeleider zijn ogen weer opent, mag hij niemand zien. Je zal je dus vliegensvlug achter een boom moeten verstoppen of je op de grond onder de bladeren moeten leggen. Ben je gezien? Dan ga je als groep terug naar de startlijn. Is er niemand gezien? Dan sluit de begeleider terug zijn ogen en telt hij opnieuw tot tien. De groep die het snelst de finish bereikt, wint.
Speleinde
Per standje werd er een rangschikking gemaakt. De beste groep per standje krijgt het meeste voorwerpen om zijn raket te bouwen. Bouw dan samen met alle inwoners van je land aan de mooiste en de beste raket. Als je raket klaar is, probeer je hem in de lucht te schieten. Het land waarvan de raket het hoogste de lucht in schiet, heeft de oorlog gewonnen!
Een raket maken
Weet je niet hoe je een raket van petflessen maakt of hoe je ze lanceert? Volg dan even deze stappen.
De raket
Rol een stuk papier op tot een kegel. Dit wordt de neuskegel van de raket. Omwikkel vervolgens de neuskegel met ducttape. Hiermee maak je hem sterker en beter bestand tegen water. Maak de neuskegel vast aan de onderkant van de fles. Doe dat zo recht mogelijk. Je kunt hem vastlijmen of ducttape gebruiken. Pak een stuk dun karton en knip drie of vier driehoeken uit. Dit worden de vinnen van de raket. Zorg ervoor dat de zijden van de driehoeken zo recht mogelijk zijn. Zo kan de raket blijven rechtstaan. Maak de vinnen vast aan het onderste deel van de raket. Voeg vervolgens ballast toe rond de hals van de fles om de raket zwaarder te maken. Kleef bijvoorbeeld enkele steentjes met ducttape rond de hals. Dat zorgt ervoor dat de raket kan zweven nadat hij gelanceerd is. Vul nadien de fles met 1 liter water. Neem tot slot een kurk, maak er een klein gaatje in zodat het ventieltje van een fietspomp erdoor past en stop hem in de fles.
De lancering
Nu je raket klaar is, is het tijd voor de lancering. Steek het naaldventiel van een fietspomp in het gaatje in de kurk. Zet je raket recht, met de neus naar boven. Haal alle obstakels weg en waarschuw de mensen om je heen voordat je de raket lanceert. Houd de raket bij de flessenhals vast en pomp er lucht in. De raket zal wegvliegen als de kurk niet langer de stijgende druk in de fles kan weerstaan. Laat de fles los. Het water zal alle kanten op spuiten als de raket de lucht ingaat, dus wees erop voorbereid dat je nat wordt. Laat niemand in de buurt van de fles komen wanneer je begint te pompen, zelfs al lijkt het erop dat er niets gebeurt. Je kan jezelf namelijk verwonden.