Skip to main content

Pyjamafeestje

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 10 tot 30 spelers, 6 tot 9 jaar
  • binnen

Benodigdheden

Knutselgerief om een ballenbad te maken (kartonnen dozen, verf, papier…), snoep, isomo, satéstokjes, gekleurd papier, inpakpapier, cadeau, ingrediënten voor pannenkoeken, make-up, blinddoeken, kaarsjes, ballonnen, toeters, muziek, snoepveters

Uitleg

Spelvoorbereiding

Voor de activiteit echt van start kan gaan, moeten er een aantal dingen voorbereid worden.

  • Muzikaal pak maken. In het muzikaal pak zitten alle activiteitjes/spelletjes verwerkt die je tijdens het pyjamafeest zal spelen. Enkele ideetjes:
    • Een ballenbad bouwen (Gebruik je fantasie en ga creatief te werk met kartonnen dozen, papieren ballen,…)
    • Een snoeptaart knutselen (Vergeet niet om het piepschuim in de juiste vorm snijden)
    • Een kroon maken
    • Pannenkoeken bakken (Vergeet niet om de ingrediënten klaar te zetten)
    • Elkaar om het mooist geblinddoekt schminken
    • Kaarsjes uitblazen met een ballon
    • Een pyjamadansje maken
    • Snoepveterrace (= een parcours uitstippelen voor de andere leden met op het einde enkele snoepveters die ze zonder handen moeten opeten)
  • Optioneel: Wat is een feest zonder cadeautjes? Vraag aan je leden om een klein cadeautje mee te brengen (bv. t.w.v. €3). Deze kunnen dan uitgewisseld worden tijdens het feest.

Spelverloop

Onthaal van de leden

Toet toet! Iedereen is jarig! Versier het lokaal dus als een echte feestlocatie. Het is natuurlijk tijd voor een pyjamafeestje, dus de leiding kan z’n mooiste pyjama aantrekken.

Speluitleg

Vandaag zijn alle leden uitgenodigd op een megaleuk pyjamafeestje. Maar oei? Is er nog niets voorbereid? Lap zeg! Gelukkig kunnen we op de hulp rekenen van alle leden. Laat het muzikaal pak rondgaan en maak er met behulp van de verschillende activiteiten een groot feest van!

Groepsindeling

Per activiteit kan er 1 groepje zijn die de activiteit uitvoert. Naargelang het aantal leden zijn de groepjes groter of kleiner. Verdeel de groepjes bv. met een “Jarige mag ik overvaren” (variant op Schipper mag ik overvaren) en stel verjaardagsgerelateerde stellingen.

  • Al wie jarig is in de zomer mag niet over.
  • Al wie al eens snoepjes voor z’n verjaardag kreeg mag over.
  • Al wie deze maand jarig is mag niet over.
  • Al wie een roze pyjama aanheeft mag over.

Spelverloop

Laat de muziek maar door jullie radio knallen en geef het muzikaal pak door in een kring. De leiding kiest een willekeurig moment om de muziek te pauzeren. Degene bij wie op dat moment het pakket is, mag een papieren vel van het pak doen en ontdekt een eerste opdracht. Het groepje van dit lid mag ook meteen aan de slag met de eerste opdracht.

Zijn enkele leden niet tevreden met de opdracht die ze mogen uitvoeren, kan er nog steeds gewisseld worden.

Stop op tijd met de opdrachtjes (bv. 2u30), zodat er nog voldoende tijd is om in pyjama te genieten van alle voorbereidingen). Is er veel tijd over? Dan kunnen de groepjes ook eens doorschuiven.

Speleinde

Afsluiten kan je doen door het laatste vel van het muzikaal pak te onthullen. Wie weet zit er wel een leuke verrassing in voor de leden!

Of je kan ook nog eens samen dansen op muziek! Er was alvast 1 groepje dat een pyjama-dansje voorbereidde.

Optioneel: Vroeg je op voorhand aan de leden om een cadeautje mee te brengen? Dan kunnen jullie opnieuw een ‘muzikaal pak-ronde’ doen, maar i.p.v. het pak, kan je de cadeautjes van de leden doorgeven.

Evaluatie

Alle leden krijgen een toeter. Hoe leuker ze de activiteit vonden, hoe luider ze kunnen blazen.