Ouders versus leden
een spel van KLJ
een spel van KLJ
Over het spel
- ongeveer 3 uur
- 6 tot 100 spelers, 9 tot 12 jaar
- binnen of buiten
Benodigdheden
Scorebord, lijst met opdrachten, KLJ-diploma voor de winnaars, hapje en drankje, voor elke persoon 1 ei, voor elke persoon een kommetje, voor elke persoon een vork, touwtrektouw, twee pingpongballetjes, sjaaltje, kegels, radio, 2 boeken kaarten, 2 wc-rollen, bestek
Uitleg
De leden van de -12 die het tijdens een KLJ-spel opnemen tegen hun ouders? Dat kan niet anders dan spannend (en misschien ook wel een beetje grappig) zijn!
De leden en hun ouders spelen opdrachten tegen elkaar. De groep die op het einde van de activiteit de meeste opdrachten heeft gewonnen, wint.
Onthaal van de leden en ouders
Je kan een aparte uitnodiging maken voor de ouders. Dat zullen ze waarderen. Zorg voor een warme ontvangst. Voorzie voldoende hapjes en drankjes en wees niet bang om praatjes te maken met de ouders. Zo leren de ouders de KLJ-afdeling en hun leiding beter kennen en zal het voor hen gemakkelijker zijn om in de toekomst vragen te stellen of complimentjes te geven.
Opdrachten
Maak twee groepen: de leden en de ouders. Daarna kunnen de battles (opdrachten) beginnen.
- Klop om ter snelst eiwit op met een vork. Elk teamlid doet mee. Het team dat als eerste alle eitjes heeft opgeklopt, wint (je moet het mengsel boven je hoofd kunnen houden).
- Win minstens 2 van de 3 spelletjes touwtrekken.
- Bouw om ter snelst een kaartenhuisje van 4 verdiepingen.
- Maak een toren met bestek van minstens 30 cm hoog. Die toren mag nergens tegen leunen. De groep die er als eerste in slaagt, wint.
- Speel 1-2-3 piano. De laatste persoon die overblijft, wint een punt voor het team.
- Zoek het verstopte pingpongballetje en blaas het rond het gebouw. Er ligt één balletje verstopt per team.
- Beide groepen gaan op een lijn staan, tegenover elkaar. Iedere persoon van de groep krijgt een nummer. - - Is er een groep met minder personen dan de andere, dan krijgen x-aantal personen twee nummertjes. Tussen de twee groepen ligt een sjaaltje. De leiding roept een nummer, vervolgens lopen de personen met die nummers richting het sjaaltje om dat te bemachtigen en over de lijn van het eigen team te brengen. Dat wordt meerdere keren gespeeld.
- Wie kan er het beste dansen? Elke groep kiest een liedje om een dansje op te doen. De leiding beoordeelt nadien welke groep voor de meeste sfeer zorgde.
- Maak om ter snelste een foto met drie verschillende levende dieren.
- Nummer om ter snelst elk blaadje van een volledige wc-rol.
Als alle battles gespeeld zijn, wordt er gekeken welke groep de meeste punten kon scoren. Organiseer na het spel eventueel nog een receptie of etentje voor de ouders. Er kan nog materiaal voor de -12’ers klaargelegd worden zodat zij zich ook nog kunnen amuseren (bijvoorbeeld Mega Jenga, springkasteel…).
Evaluatie
Je kan de activiteit nadien evalueren. Verdeel je terrein in twee vakken: links is de ja-kant, rechts is de nee-kant. Stel enkele vragen, zoals: vond je het leuk? Is het voor herhaling vatbaar? Je deelnemers antwoorden door in een vak te gaan staan.