Skip to main content

Online weerwolven

een spel van KLJ Nationaal
een spel van KLJ Nationaal

Over het spel

  • ongeveer 30 minuten
  • 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
  • Online

Uitleg

Je speelt dit spel in een online videocall-omgeving. Wanneer leden in de groep komen, best hun microfoon nog even laten aanstaan, dan kunnen ze makkelijk vragen stellen. Wanneer we de uitleg geven, gewoon vragen dat ze even stil zijn.

Bij het binnenkomen: Checken of iedereen pen en papier heeft.

Uitleggen dat 1 leiding de verteller is en in het begin van het spel de kaarten zal verdelen. Dit doen we door iedereen zich te laten omdraaien zodat ze het scherm niet zien. De spelleider roept 1 voor 1 de naam van een speler die zich mag omdraaien, spelleider trekt een kaart uit de stapel en laat deze zien voor de webcam. De speler draait zich terug om en de verteller roept de volgende, enzovoort…

Als spelleider een blad maken waar alle spelers hun naam op staat. Dan kan je het personage ernaast leggen en heb je een duidelijk overzicht wie wie is.

Best alle kaartjes kort overlopen en uitleggen, zodat ze zeker weten wat ze moeten doen:

  1. Burger: Moet heel de nacht slapen met z’n ogen toe.
  2. Ziener: Mag wakker worden als spelleider het zegt. Schrijft op een papiertje wie zijn kaart hij/zij wil zien. Spelleider toont deze.
  3. Weerwolf: Mogen wakker worden als spelleider het zegt. Schrijven telkens de naam op van diegene die ze willen doden en laten dit zien aan spelleider. Ze moeten overeen komen!
  4. Heks: Mag wakker worden als spelleider het zegt. Spelleider schrijft op een papiertje wie er die nacht gestorven is en laat dit zien. Heks toont aan de hand van gebaren wat er moet gebeuren. Duim omhoog = in leven houden (kan maar 1 keer), Duim omlaag = dood, duim in het midden (horizontaal) = iemand extra dood doen (kan maar 1 keer en in dit geval moet de heks de naam opschrijven en tonen)
  5. Jager: Wanneer die gedood wordt, dan mag die nog iemand extra doden.
  6. Piepend meisje: Mag piepen wanneer de weerwolven wakker zijn
    De leiding, die controleert dat niemand stiekem kijkt, moeten goed onthouden wie piepend meisje is, want die mag uiteraard wel stiekem kijken!
  7. Cupido: Mag wakker worden als de spelleider dit zegt. Cupido schrijft 2 namen van verliefde spelers op een kaartje en laat dit zien aan de spelleiders. De spelleiders sturen het koppeltje een berichtje. Iedereen kijkt even of ze een berichtje hebben en gaat weer slapen. De spelleiders maken het koppeltje wakker zodat zij weten op wie ze verliefd zijn. Als in het spel één iemand van het koppeltje sterft, gaat de andere van verdriet mee dood.

Tijdens het spel staat de microfoon van iedereen uit, behalve van de spelleider en diegene die observeren. Alles moet ook echt in stilte gebeuren!!

De stemming: de spelleider duidt aan wie er aan het woord mag komen. (mss een teken afspreken dat ze kunnen doen als ze willen spreken). De aangeduide speler mag dan het woord voeren. Nadat iedereen die wou zijn verdenkingen gedeeld heeft, moeten ze de naam van hun verdachte opschrijven en voor de camera houden. Persoon met meeste stemmen is dood.

Als je dood bent dan blijft je microfoon uit. Camera mag wel aan.