Music For Friends
Over het spel
- ongeveer 2 uur
- 0 tot 28 spelers, 12 tot 15 jaar
- binnen
Benodigdheden
Uitleg
Groepsindeling:
Elke KLJ’er brengt zelf een vriend(in) mee naar de activiteit.
Wie niemand bij zich heeft, kan een duo vormen met een andere KLJ’er of eventueel iemand van de leiding.
Taak van de leiding:
De leiding speelt de presentatoren van Studio BrOssel:
o Zij zorgen voor ambiance tijdens het spel door plaatjes te draaien (zie ook de extra’s bij spelverloop).
o Daarnaast bewaken ze ook het goede verloop van de activiteiten en stellen ze het materiaal ter beschikking.
o Alleen zij mogen duo’s van plaats verhangen op de notenbalk. De notenbalk bevindt zich dan ook naast hun draaitafel.
Het is leuk als je echte micro’s voorziet voor de presentatoren + een muziekinstallatie. Zo kan iedereen op elk moment meeluisteren naar wat er gezegd wordt.
Start van het spel:
De leiding is al bezig ‘radio te maken’ als de KLJ’ers binnen sijpelen. Ze draaien wat plaatjes, heten iedereen welkom bij het binnenkomen. Ze besteden via de micro ook extra aandacht aan de vrienden die de -16’ers meebrengen: vragen naar de naam, hoe ze elkaar kennen.
Als iedereen er is, starten ze hun programma ‘Music for friends’ echt. Je kan hiervoor eventueel de tune van ‘Friends’ gebruiken. Ze leggen uit wat de bedoeling is van hun radioprogramma en hoe alles zal verlopen.
Spelverloop:
De presentatoren willen met hun programma de vrienden dichter naar elkaar doen groeien. Als goeie vrienden, moet je proberen zo hoog mogelijk te scoren op de notenbalk tegen het einde van het programma.
Het spel verloopt als volgt:
o Elk duo maakt een dubbele noot en noteert hier beide namen op.
o Alle duo’s zetten hun noot om te beginnen op de laagste do. Die laagste do verwijst naar de ‘doos vol verrassingen’. De presentatoren laten elk duo daarom uit die doos een opdracht trekken (een lijst van opdrachten: zie bijlage 1). Bij elke opdracht hoort ook een noot.
o De duo’s voeren vanaf het startsignaal hun opdracht uit. Als ze de opdracht juist kunnen doen, mogen ze zich op de bijhorende noot plaatsen. Dat is hun startpositie in het spel.
o Om hogerop te kunnen klimmen op de notenbalk, daag je een duo uit dat 1 of 2 plaatsen boven jou staat. Je daagt hen uit voor de opdracht die past bij het hoogst geplaatste duo. Een lijst van uitdagingen per noot vind je in bijlage 2. Bv duo A staat op de FA. Ze dagen een LA-koppel uit en spelen met hen samen een LA-opdracht. Het winnende duo verhuist (of blijft staan) naar de LA. De verliezers zakken (of blijven staan) naar de FA.
o Zo gaan de duo’s verder tot het einde van het programma.
o Als er geen duo staat binnen 1 of 2 plaatsen boven jou, kan je even wachten of terug gaan naar de laagste do: je trekt dan terug een opdracht en komt zo misschien wel hoger te staan dan je oorspronkelijk stond.
De opdrachten wijzen zichzelf meestal uit. Het is de bedoeling dat de duo’s de opdrachten zelfstandig uitvoeren. Al het nodige materiaal is verkrijgbaar bij de presentatoren en moet na afloop daar ook terug afgegeven worden.
Extra’s om wat afwisseling te brengen:
o Elk duo kan op elk moment een plaatje gaan aanvragen bij de presentatoren.
o De presentatoren kunnen een duo (dat niet bezig is met een opdracht) uitnodigen voor een diepte-interview. Ze moeten dan vragen over elkaar beantwoorden. Het leukste is als elk duo hiervoor zeker eens naar voor geroepen wordt.
o Na het eerste uur spelen, vermelden de presentatoren dat er gewisseld kan worden van vrienden als iemand dat wil. Je moet dan wel een scheidingsprocedure starten via de omroepers: hierbij worden alle betrokken partijen aan de micro geroepen en moeten ze uitleggen waarom ze willen scheiden van hun oorspronkelijke partner.
Speleinde:
Na 2u spelen leggen de omroepers het spel stil (of eerder als het spel doodbloedt). Vanaf dan mogen duo’s zich niet meer verplaatsen op de notenbalk.
In een heuse slotshow maken de presentatoren bekend wie de winnaars zijn van ‘Music For Friends’.
Elk duo krijgt als troostprijs sowieso een drankje met 2 rietjes in, dat ze samen moeten leegdrinken.
Het winnende duo wint ‘de hoogste noot’, een zelfgemaakte trofee (laat je creativiteit gerust de vrije loop!).
Bijlage 1: DOOS VOL VERRASSINGEN, de opdrachten
Zoek bij elke letter van het alfabet een naam van iemand die jullie alletwee kennen. De X en Z mag je overslaan. (ga naar lage MI)
Zoek bij elke letter van het alfabet een muziekgroep of zanger(es). De X mag je overslaan. (ga naar lage LA)
Snij elk in een halve aardappel de eerste letter van jullie naam uit en stempel zo samen een blad vol. (ga naar lage FA)
Geef 10 passen naar elkaar met beach palletjes zonder dat het balletje valt. (ga naar de lage SOL)
Wissel minstens 6 kledingsstukken met elkaar (juwelen en accessoires tellen niet mee) (ga naar de lage RE)
Bijlage 2 De opdrachten per noot (om uit te vergroten en op te hangen)
Elke opdracht gebeurt 2 tegen 2. Iedereen moet meedoen met de opdracht, we werken dus niet met afgevaardigden per duo.
Als een duo een bepaalde opdracht al gedaan heeft, moet je bij bepaalde opdrachten in het oog houden dat ze hun resultaat niet hergebruiken.
DO * Doos vol verrassingen (laagste do) * Domino-race: om het snelste 50 dominoblokjes laten rechtstaan * Dopjes schieten: 10 kroonkurken vanop 4m in een emmer proberen gooien, om het meest erin * Doof, dover, doofst: de ene moet liplezen wat de ander probeert te zeggen. De leiding fluistert elk duo 2 woorden in. RE * Rebus oplossen * Rekker-trekker: een redelijk groot elastiekje rond je hoofd trekken en om het snelste van op je neus tot rond de hals krijgen door je gezicht in grimassen te trekken * Rechterarm trainen: elk daagt iemand van het andere team uit om te armworstelen.
MI *Minuut raden: iedereen zit op een stoelen raadt met de ogen dicht tot er 1 minuut gepasseerd is. Wie er het dichtste bij zit, wint. (leiding = jury)* Milk Inc: een koe melken om het snelste* Mikado: het gezelschapsspel spelen FA * Fakkeltocht: met een theelichtje zo snel mogelijk een parcours afleggen zonder dat de kaars uitgaat. Estafette in duo. * Faken: uitbeeldertje: laat je iets influisteren door de leiding. Het eerste duo dat als eerste 3 dingen raadt, wint
SOL* Solden-shoppen: elkaar om het snelstevolledig aankleden met verkleedkledij. 1is paspop en mag niets doen, de anderekleedt aan.* Sol van parasol: 1 gooit vanop 8m moussen balletjes, de ander probeert die met parasol op te vangen.* Sollen met je maat: 1 draait de ander 10keer snel in het rond, en dan ga je omhet snelst 10 meter verder stappen.
LA * Laat je rijden: 1 is paard, de ander ruiter en zo doen je om het snelst een parcours. * Lach maar: elkaar als duo zo lang mogelijk in de ogen kijken zonder te lachen. * Lambada of limbo: om het diepste limbo-dansen, de eerste afvaller neemt de stok over van de leiding.
SI* Sit-ups: om het eerst samen 100 sit-ups doen.* Sinterklaas: om het eerst een brief van 10 regels schrijven aan de Sint die rijmt. * Simpel maar vervelend: in een telefoonboek op 1 pagina alle e’s (of andere letter) omcirkelen * (Sing-Star: als je dit hebt)