1. De deelnemers denken na over hoe er nu al geworven wordt binnen hun ploegen: wie spreken ze aan, hoe doen ze dat, wat doen ze? Dan denken ze na over wat de voor- en nadelen zijn van deze methodes (mag best gedetailleerd). Om ten slotte na te denken over de pistes die ze nog niet verkend hebben en of die zouden werken voor hun wervingsacties.
Tip: bij het werven, in het kader van motivatie, is het vooral belangrijk om duidelijk aan te geven welke verwachtingen je hebt naar je vrijwilligers.
Motivatie:
1. De deelnemers brainstormen zelf over wat ze denken dat motivatie is (vb. met post-it’s)
Laat ze maar 5 minuten hebben over wat ze zelf denken wat motiveren is, schotel ze daarna kort deze uitspraak voor: “Motiveren is geen aparte activiteit, het dient een onopvallend onderdeel uit te maken van de wijze waarop je een groep trekt”
Wat vinden ze hiervan?
2. Laat ze nadenken over wanneer zij in een groepje zaten, wat zijn elementen die het aantrekkelijk maakten om in die groep te functioneren. Laat ze dit zo gedetailleerd mogelijk beschrijven aan elkaar.
Haal de elementen eruit die aantrekkelijk waren voor zichzelf. Laat ze nabespreken over hoe ze dit zelf als trekker zouden kunnen installeren.
Doel: Laten nadenken over een klimaat dat ze zelf kunnen installeren om voor iedereen het aantrekkelijk te maken
3. Eigen verwachtingen vs. Die van de vrijwilligers.
Ieder van de deelnemers zoekt een vorm van weerstand die hij ooit heeft ervaren bij vrijwilligers of bij zichzelf. Zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Het maakt niet uit of gaat over iets dat bij zichzelf ligt of anderen, of aan andere omstandigheden.
Terwijl dat ze over hun vorm van weerstand vertellen mogen de anderen vragen stellen over de situatie om daar zo een compleet mogelijk beeld over te krijgen. Ook advocaat-van-de-duivel-vragen mogen!
Tip/doel: Zolang de doelen behaald worden, hoeft het niet uit te maken hoe die doelen bereikt worden. Projecteer je eigen verwachtingen niet op die van je vrijwilligers. Bv. je kunt niet van je groep verwachten perfectionistisch te zijn omdat jij dat wel bent. Zet mensen in hun kracht!