Skip to main content

Levende Stratego

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 10 tot 0 spelers, 16 tot 0 jaar
  • onbepaald

Uitleg

Overzicht

Tijdens dit bosspel krijgen de 2 ploegen de opdracht om als eerste de vlag van de tegenpartij te veroveren.

Duur: 30min uitleg +  1u spel (kan 2x op een avond gespeeld worden.)

Aantal deelnemers: 10 tot 40 personen

Locatie: Bos

Aantal begeleiding: Min. 1

Materiaallijst:

  • Taakkaartjes in 2 kleuren (Downloadbare bestanden vind je via als bijlage). 
  • Afspanlint om de veilige zones te markeren + eventueel het volledige speelveld
  • Eventueel 2 lappen stof of 2 KLJ-sjaaltjes.
  • Lapjes stof (1/persoon)

Klaarzetten en voorbereiden

  • Kies een uitdagend terrein waarop 2 kampen mogelijk zijn.
  • Print en knip de taakkaartjes.
  • Maak duidelijke spelregels en zorg dat de bestuursleden de regels op voorhand al eens kregen.
  • Baken eventueel het speelterrein af.
  • Hang lapjes stof in het bos rond voor de groepsverdeling.

Speluitleg

Probeer om ter eerst de vlag van het andere team te veroveren.

Groepsindeling

Hang in het bos lapjes stof in 2 verschillende kleuren. De leden worden uitgedaagd om binnen de minuut een lapje stof te gaan halen en terug bij de leiding te komen. De leden met dezelfde kleur vormen een team. 

Spelverloop

Verdeel de groep in 2 ploegen en laat ze hun eigen kamp kiezen op het terrein. Vraag ze om de vlag (persoon of stuk stof) te verstoppen in dit kamp. De vlag moet deels zichtbaar zijn en moet gedurende het hele spel op dezelfde plaats blijven liggen. Het doel van het spel is om de vlag van de tegenpartij te stelen en naar het eigen kamp te brengen.

De deelnemers lopen naar het kamp van het andere team om de vlag te zoeken. In elk kamp blijft één iemand zitten om kaartjes uit te delen (één aan elke teamlid). Op het kaartje staat een rang. Als een speler onderweg een speler van de andere ploeg tikt, moeten ze beiden elkaars rang laten zien. De hoogste en sterkste wint en krijgt het kaartje van de verliezer. Die moet dus weer terug naar zijn kamp voor een nieuw kaartje. Bij gelijke rangen gebeurt er niets en kunnen ze weer verder op jacht. Op die manier kunnen deelnemers ervoor zorgen dat tegenstanders niet snel bij hen in het kamp komen. Gebeurt dit toch, dan krijgen de tegenstanders 10 seconden de tijd om de vlag te zoeken.

De bom loopt rond maar mag zelf niemand aantikken. Wie deze aantikt, is hoogstwaarschijnlijk het kaartje kwijt want enkel de ‘miner’ kan die persoon onschadelijk maken.

Speleinde

De groep die het snelst de vlag van het andere team in zijn eigen kamp krijgt, wint. Indien na één uur nog niemand de vlag vond, worden de punten van de afgenomen kaartjes geteld om een winnaar te weten.

 

Bijlagen