Het Mediawijze spel
een spel van Arteveldehogeschool Gent
een spel van Arteveldehogeschool Gent
Over het spel
- ongeveer 2 uur
- 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
- binnen en buiten
Benodigdheden
• Dobbelsteen
• Pionnetjes naar keuze
• Spelmateriaal (spelbord, spelkaartjes)
• Post – its
• Balpennen
• Mediamateriaal in hand bereik
• Bijlagen (afgeprint)
Uitleg
Doelstelling spel
Het doel van het spel is om de kinderen/jongeren van het 5de en 6de leerjaar mediawijzer te maken. Het spel is oorspronkelijk gemaakt voor deze leeftijdscategorie, maar kan uiteraard ook voor andere leeftijdscategorieën gebruikt worden.
Voorbereiding
• Print het spelbord op een A1-papier of projecteer het groot. (bijlage 1)
• Print de vragenkaartjes op stevig papier. Indien je dit spel meermaals wenst te spelen, lamineer de vragenkaartjes. (bijlage 2)
• Print alle andere bijlages als ondersteunend materiaal.
• Leg alle kaartjes omgekeerd op het spelbord of bij projectie, leg ze per kleur
Speluitleg
Om de kinderen mediawijs te maken, werd dit spelbord met gekleurde vakken ontwikkeld. Elke kleur staat voor één onderwerp (namelijk: internet, sociale media, skills, televisie & reclame en doe-opdrachten inzake mediawijsheid). Om het spel vlot te laten verlopen en het groepsoverzicht te behouden, wordt de klas in duo’s of trio’s verdeeld . Afhankelijk op welk vakje ze terechtkomen, beantwoorden de kinderen een vraag met betrekking tot bovenstaande onderwerpen. Deze vragen worden steeds besproken in groep waardoor er discussiepunten naar boven (mogen) komen. Langs deze weg bevraag je de verschillende ideeën en meningen van de kinderen. De vaksbepaling doen we simpel aan de hand van dobbelen met een dobbelsteen. Zoals eerder aangegeven zijn er ook doe-opdrachten waarbij de kinderen worden uitgedaagd om actief rond mediawijsheid bezig te zijn. Ook hieraan neemt iedereen deel.
Spelverloop
• Het groepje met de jongste speler start het spel.
• Werp de dobbelsteen en ga het aantal ogen vooruit.
• Lees de bovenste vraag van de stapel overeenstemmend met het kleur luidop.
• Bespreek in kleine groepjes en breng het voor de grote groep. Ook andere groepjes kunnen hun antwoord inbrengen op vraag van henzelf of de leerkracht.
• Speel door tot de leerkracht het einde aangeeft of tot de bel gaat… Je kan dit spel zo lang spelen als je wil. Het is een doorlopend spel en start opnieuw indien je langs de startpijl komt.