Skip to main content

Het Bobby mysterie

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 1 minuut
  • 1 tot 99 spelers, 6 tot 16 jaar
  • buiten (groot)

Benodigdheden

Materiaal:
  • 4 enveloppen met kaartjes, vragen en stift erin
  • voor elke leidster een pakketje met informatie over 3 vragen
  • snoeppot
  • voorwerpenzak
  • voorwerpenlijst
  • papier en stiften voor galgje
  • raadsel-papieren
  • puzzel-enveloppen

Uitleg

Speluitleg
Verhaal:
Bobby, het hondje van madame, is verdwenen. Ze heeft 4 detectiveteams (DT) opgetrommeld, om toch maar zo snel mogelijk haar Bobby terug te hebben. Hier hangt namelijk een fikse beloning aan vast! De DT zijn echter elkaars concurrenten. Al jaren voeren zij strijd om van elkaar het supergeheime document X te ontfrutselen: in dit document geeft elk DT zijn geheime wapens, tactieken,,… prijs. De zoektocht naar Bobby is voor hen dan ook een mooie kans om elkaars document X te bemachtigen, nu ze toch op hetzelfde werkveld bezig zullen zijn.
Spel:
De groep wordt in 4 verdeeld tijdens het middageten: papiertjes onder de borden (opschrijven wie in welk team zit). Elk groepje zoekt een kamp, en krijgt een enveloppe mee met 5 vragen in, hun kaartjes voor de stratego en een stift.
De vragen:
Elk DT moet een antwoord zien te vinden op 5 vragen, om het Bobby-mysterie op te lossen.
  1. Wat is de naam van de ontvoerder?
  2. Wat is de nummerplaat van het verdacht voertuig?
  3. Waarmee werd Bobby bewusteloos geslagen?
  4. Waar is Bobby nu?
  5. Wat is het motief?
De leiding is getuige geweest van de gruweldaad, en beschikt dus over an deze info. Zij zullen dat immers niet zo maar prijsgeven. In ruil voor een moeilijke opdracht, krijgt het DT zijn info. Een Dt gaat dus (samen of in kleine groepjes, nooit alleen) op zoek naar een leidster. Als ze deze kunnen tikken hebben, vragen ze aan de leidster op welke vraag ze een antwoord willen. Beschikt die leidster over die info, dan doet het DT de opdracht. Beschikt ze er niet over, dan moeten ze gaan verder zoeken.
De opdrachten per vraag zijn:
  1. Galgje waarbij de naam gezocht wordt. Hangt de groep aan de galg, dan moeten ze een andere keer opnieuw komen proberen.
  2. Raadsels oplossen, en elk antwoord geeft een teken prijs van de nummerplaat
  3. 10 voorwerpen staan op een lijst. 9 ervan zitten er in een zak. Welk ontbreekt er? Dat is het wapen.
  4. Puzzel van de kampplaats maken
  5. De DT zoeken telkens 3 mogelijke motieven, en stellen die voor aan de leiding. De leidster zegt dan welke van de 3 het dichts in de buurt ligt. De volgende keer moeten ze er terug 3 zoeken, en zo wordt het motief telkens verfijnd, tot men erop zit.
De stratego:
Iedereen heeft steeds een document op zak. Als men getikt wordt: documenten laten zien, en het hoogste wint. Vindt iemand het document X van een ander DT: die groep heeft 1 punt. De verliezers kunnen wel nog verder spelen, om een ander doc X terug te winnen. Doc X moet van bij het begin in het spel zijn, maar men mag wel onderling wisselen. In het kamp mag er niet getikt worden.
Document X
Document Verhofstad E
Document Mobutu D
Document Boonen C
Document …. B
Document Janssen A
De ontknoping:
Het spel wordt stop gelegd op het moment dat er enkele doc X gevonden zijn.
Alle DT staan nu in een cirkel, met de getuigen in het midden. De vragen worden 1 voor 1 gesteld, van elk Dt komt er 1 persoon naar voor. Op een teken toont elke groep zijn antwoord, dat op het blad is geschreven. Per goed antwoord krijgt een Dt 1 punt.
De laatste vraag is: “toon je document X”. Per doc X dat een Dt heeft, kan men ook een punt winnen. De winnende groep ontvangt de snoeppot van Madame.
De antwoorden op de vragen:
  1. JAFARA MIMOSA
  2. VLX 843
  3. Met een pantoffel
  4. In de caravan
  5. Jafara was vroeger de knecht van madame, én een hele goeie pianist. Bobby heeft ooit in Jafara’s hand gebeten, waardoor die niet meer kon piano spelen. Dat heeft Jafara hem nooit vergeven. Jafara werd ontslagen, en nu heeft hij geprobeerd wraak te nemen.