De leiding heeft het oude boek van Merlijn de tovenaar ontdekt! Maar de eeuwenoude magiër liet het boek niet zomaar achter voor iedereen om te openen en te lezen. Het boek is behekst en betoverd met spreuken en vloeken om te voorkomen dat de geheimen en gevaren zomaar vrijkomen in de wereld. De ribbels moeten verschillende spreuken proberen. Zullen ze erin slagen om het boek te openen of zullen ze ten prooi vallen aan de eeuwenoude vloeken van de tovenaar?
Uit Dubbelpunt juni 2023
Doel van het spel
Dit is een rodedraadspel voor op kamp. Zo zorg je ervoor dat de ribbels snel hun pyjama aandoen en iets fantasierijks hebben om over te dromen na een leuke dag.
Materiaal
- Een mysterieus prentenboek
- Een zaklamp
Voorbereiding
Zorg voor een mooi en oud uitziend prentenboek. Check het voorbeeld ‘Encyclopedia prehistorica’. Dat is een pop-upboek waar papieren versies van dinosauriërs als het ware tot leven komen per pagina die je opent.
Spelverloop
Speel dit spel vlak voor het slapengaan. De ribbels moeten moeilijke spreuken correct uitspreken om zo de volgende pagina van het prentenboek te kunnen openen. Leg uit dat het magische boek alleen verder opengaat als alle ribbels de spreuk correct uitspreken (behalve als de groep te groot is, dan moet maar een deel het juist uitspreken). Moedig hen aan en laat hen zien hoe ze de spreuk moeten uitspreken, zodat ze het vertrouwen hebben om dat ook echt goed te doen. Het is belangrijk om te benadrukken dat de eerste persoon die de spreuk uitspreekt altijd iemand anders moet zijn, anders werkt de spreuk niet.
Helaas zijn er gevaren verbonden aan de spreuken. Merlijns spreuken hebben een vloek voor iedereen die kleren draagt. Gelukkig bestond de pyjama nog niet in de tijd van Merlijn, dus ze kunnen de spreuken alleen veilig uitspreken als ze een voor een snel hun pyjama aandoen.
Keuze van de eerste die de spreuk uitspreekt
Om te bepalen wie als eerste de spreuk moet uitspreken, kan je de volgende vragen gebruiken. Het is belangrijk dat er altijd iemand anders begint. Geef verschillende ribbels de kans om de spreuk uit te spreken, omdat de eerste persoon mogelijk de moeilijke woorden niet correct kan uitspreken en de anderen dan meer tijd hebben om naar jouw instructies te luisteren.
Vragen om de volgorde te bepalen:
- Wie is de oudste/jongste?
- Wie is de grootste/kleinste?
- Wie heeft het langste haar?
- Wie won het laatste spel?
- Wie is het minst bang van spinnen?
- Wie heeft het meest krullend haar?
- Wie komt uit het grootste gezin?
- Wie heeft het kleinste/grootste huisdier?
- Wie heeft de minst voorkomende naam?
Spreuken
Deze editie bevat voorbeeldspreuken uit films of quotes uit andere talen. Het is echter toffer om de spreuken aan te passen aan inside jokes van je eigen leidingsploeg. Op die manier kan je medeleiding ook stiekem pleziertjes hebben aan het programma. De leden zijn in de ban van het boek en het thema terwijl je medeleiding weet wat er aan de hand is en zich moet inhouden.
- Veni vidi vici
- Riddiculus
- Piertotom locomotor
- Arresto momentum
- Ceci n’est pas une pipe
- Vasco Da Gama
- Hibachi Benihana Terriaki
- Harikari Tsunami Kamikaze Bansai
- Karate Judo Sumo Samurai
- Nissan Honda Mitsubishi Subaru
- Nagasaki Okinawa Hokkaido Yokohama
- Yamaha Nikon Casio Aiwa
- Minolta Hitachi Seiko Toshiba
- Buddha Shittake Kimono
- Tempura Sushi Shashimi
- Fujitso
- Tarantallegra
- Aparecium
- Amenhotep
- La vita é bella
- Vamos a la playa
Einde van het spel
Wanneer alle spreuken correct uitgesproken zijn en alle ribbels hun pyjama aangetrokken hebben, kun je de kamer of tent subtiel verduisteren. Ga samen met de groep rond het boek zitten en laat hen de prenten zien terwijl je voorleest. Om wat extra sfeer en mysterie toe te voegen, kan je medeleiding een zaklamp gebruiken om bij te schijnen. Als het verhaal ten einde is, kun je de ribbels welterusten wensen en de leidingstent opzoeken.