Skip to main content

Het aquariumspel

een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw
een spel van Chirojeugd Vlaanderen vzw

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 8 jaar
  • binnen en buiten

Uitleg

Help! Het oude aquarium van de Zoo is het aan het begeven. Krijgen alle vissen het water op tijd in het nieuwe aquarium? Enkel door samen te werken, zal dat lukken.

Uit Dubbelpunt februari 2022

Doel van het spel

De ribbels moeten zo snel mogelijk het water van het oude naar het nieuwe aquarium zien te krijgen. Daar beginnen ze als individu aan, maar uiteindelijk kunnen ze van het nieuwe aquarium pas een thuis maken als ze samenwerken.

 

Voorbereiding

  • Baken drie terreinen af: een voor fase 1, een voor fase 2 en een waar ze het aquarium kunnen vullen
  • Installeer voor de leiding een centrale post
  • Zorg voor enkele emmers water om de bekertjes te vullen aan de centrale post

 

Materiaal

  • Afbeeldingen van visjes of zelfgemaakte visjes uit gekleurd papier
  • Bekertjes voor alle leden
  • Een aquarium
  • Kommetjes die dienen als aquarium in fase 3. Ze moeten met 4 touwen het kommetje omhoog kunnen heffen, dus het heeft het beste een stevige rand zodat het makkelijk op het touw kan steunen.
  • Touw om de kommetjes te dragen

 

Start van het spel

Start de aftelklok (ongeveer 1,5 uur) en vertel de ribbels welk drama zich aan het voltrekken is. Het aquarium in de Zoo is aan het leeglopen en de ribbels moeten helpen om het water uit het oude aquarium naar het nieuwe aquarium te brengen. Enkel zo kunnen ze alle vissen redden.

Het spel bestaat uit een aantal fasen. Leg na elke fase uit wat de ribbels in de volgende fase moeten doen. Het is de bedoeling dat ze niet goed weten wat er zal gebeuren in de volgende stap. Ze denken dat ze elk voor zich spelen, maar eigenlijk moeten ze samenwerken. Het spel herhaalt zich enkele keren, dus ze mogen zelf ontdekken hoe ze door samen te werken het water vlotter naar het aquarium kunnen brengen.

 

Fase 1

De ribbels starten individueel met twee visjes. Ze tikken een andere speler en dagen elkaar uit met een spelletje visstaren. Beide spelers plaatsen hun handen op hun wangen en drukken die samen zodat hun mond een vissenmond vormt. Zo kijken ze elkaar in de ogen en zeggen ze blub. Wie lacht, verliest en moet zijn of haar visje afgeven. Wie zes visjes kan verzamelen (eigen visjes mogen daar bij gerekend worden), mag naar het centrale punt komen. Daar krijg je dan een half bekertje water voor de volgende fase. Als hun visjes op zijn, komen de ribbels ook naar de centrale post en zingen ze een liedje met het thema water. Dan krijgen ze twee visjes om verder te spelen.

 

Fase 2

Als de ribbels een bekertje met water konden bemachtigen, gaan ze naar het volgende terrein. Daar tikken ze een andere speler en dagen die uit met bijvoorbeeld een spelletje 007. Twee spelers gaan tegenover elkaar staan en tellen af met de woorden: “Nul-nul-zeven!” In James Bond-stijl moet je op elkaar schieten door een schietbeweging te doen. Voor je kan schieten, moet je natuurlijk je geweer laden. Dat doe je door met je twee vingers de zone naast je ogen aan te raken. Je kan jezelf beschermen door je armen te kruisen voor je borst. Een schot is dan niet fataal. Wie kan het eerst de andere speler uitschakelen?

De speler die wint, krijgt het water uit het bekertje van de andere speler. Nu vormen ze samen een team. Als duo mogen ze een ander duo uitdagen voor bijvoorbeeld een spelletje teenduwen. Nora en Rob zijn een duo en Yassine en Lisa ook. Nora gaat op de tenen van Rob staan en Yassine op de tenen van Lisa. Zo probeert elk duo het andere duo uit balans te brengen. Rob duwt Lisa waardoor zij met een voet de grond raakt. Rob en Nora hebben dan gewonnen. Het winnende duo krijgt het water van het verliezende duo. Samen vormen ze een team van vier ribbels.

 

Fase 3

Zodra ze met vier zijn, mogen ze naar de centrale post komen. Daar vullen ze met hun bekertje een aquarium (kommetje). Met het aquarium moeten ze vervolgens een bepaalde afstand afleggen tot aan het grote aquarium. Uiteraard zullen ze onvoldoende water hebben om dat grote aquarium meteen te vullen. Ze beginnen weer van voor af aan bij fase 1.

 

Einde van het spel

Het spel eindigt als het aquarium vol is of als de tijd op is. Hopelijk zit er voldoende water in het aquarium om alle vissen te redden!

Achteraf kan je met de ribbels nog visjes knutselen als bewijs van hun heldendaad. Of jullie kunnen de papieren visjes uit fase 1 in het nieuwe aquarium hangen.