Skip to main content

Fabeldieren en waar ze te vinden

een spel van KLJ Brecht
een spel van KLJ Brecht

Over het spel

  • 0 tot 0 spelers, 6 tot 12 jaar
  • buiten
  • zwaar

Benodigdheden

• lijst met ontsnapte dieren zonder omschrijvingen • dierenkaartjes • koffer • weerwolvenkaartjes (evt. in Harry Potter-thema!) • bal • boekje Fabeldieren en waar ze te vinden (of zelf samengesteld met omschrijvingen van de wizarding world wikia) • “zandlopers” met punten in vier kleuren • toverhoed met kaartjes in vier kleuren • limbostok • kwartetten van voorwerpen • raadsel • stoelen • radio • stokken/takken

Uitleg

Inleiding

Newton Artemis Fido Scamander is een tovenaar. Maar niet zomaar een tovenaar, hij bestudeert fabeldieren. Newt had een magische koffer vol met zulke dieren, maar zijn delfstoffer heeft ervoor gezorgd dat veel van de dieren ontsnapt zijn toen hij toevallig in jullie gemeente op rondreis was. Nu vraagt Newt aan de leden van de KLJ of zij hem kunnen helpen zijn dieren terug te vinden, aangezien zij het hier veel beter kennen. Hij geeft hen dus de koffer om zijn dieren in te verzamelen maar ook zijn zelfgeschreven boek, een soort handleiding over elk van deze magische wezens.

Groepsverdeling

Om een tovenaar of heks te zijn, heb je een toverstaf nodig, iedereen zoekt dus een mooie toverstaf (een stok) en houdt deze heel de activiteit bij.

De leden worden eerst onderverdeeld in de afdelingen op Zweinstein, dit gebeurt met een toverhoed waaruit ze kaartjes met verschillende kleuren trekken.

Griffoendor-rood                            Huffelpuf-geel

Ravenklauw-blauw         Zwadderich-groen

(Je kan ook twee groepen maken door de afdelingen per twee te ordenen. Zo zou je ook telkens twee andere ploegen samen kunnen zetten.)

Spel

We hebben een lijst met alle dieren die Newt mist, bij elk dier hoort een spel, je moet namelijk denken als het dier om het dier te vinden. De leden mogen steeds kiezen op basis van de naam van het dier, maar dan weten ze nog niet wat voor spel het zal zijn. Eerst wordt altijd omschreven aan de hand van het boekje wat de kenmerken van het beest zijn. Wanneer een opdracht voltooid is, krijgt de winnende ploeg het kaartje van het dier dat ze in de koffer mag steken en krijgt deze ploeg ook nog punten (in “zandlopers” in juiste kleur). Op het einde krijgt Newt al zijn fabeldieren terug mee in zijn koffer en verdient de ploeg met de meeste punten de afdelingsbeker.

Dieren

  • delfstoffer: De delfstoffer houdt van dingen stelen, daarom spelen we levend kwartet.
  • demiguise: De demiguise kan zich onzichtbaar maken, daarom is het zo moeilijk hem te vinden, maar dat gaan we toch proberen door omgekeerd verstoppertje te spelen.
  • dondervogel
  • acromantula: We doen een spinnenparcours.
  • occamy: De occamy kan krimpen om in kleine ruimtes te passen of ergens door te kunnen, daarom spelen we limbo.
  • centaur: Centaurs hebben het lichaam van een paard met daarop een mensenbovenlijf. Wij imiteren dit en doen een parcours per twee als centaur.
  • jarvey: De jarvey kan praten, maar geen echt gesprek. Maak met de clics met letters die je krijgt het langste woord.
  • juttemus: Dit vogeltje kan geluid achterstevoren nadoen. Leer het refrein van het KLJ-lied (/onzevader) achterstevoren vanbuiten en zeg het op.(/Vertel een nep en een waargebeurd verhaal en laat anderen raden.)
  • fee en feniks: De fee en de feniks zijn samen ontsnapt, daarom spelen we fee en feniks (zoals ratten en raven).
  • basilisk: De basilisk kan mensen in steen veranderen met een blik, we doen dus alsof we al versteend zijn als hij naar ons kijkt. We spelen 123 fabeldier.
  • weerwolf: Er is ook een weerwolf ontsnapt in Brecht, en die moeten we natuurlijk te pakken krijgen voor heel Brecht uitgeroeid wordt. We spelen weerwolven.
  • dirikal: de dirikal is eigenlijk een dodo, die de mens heeft doen denken dat de soort uitgestorven is. Doe dit na en speel dode dodo (zoals dode vis).
  • sfinx: Dit is een slim dier uit Egypte. De leden lossen dus een raadsel op en bouwen een menselijke piramide.
  • maankalf: Maankalveren maken graancirkels door te dansen, doe de stoelendans.

Tips

  • inkleding: de leiding verkleed als tovenaars en heksen of misschien wel 1 van hen als Newt Scamander. Misschien kan je de film FBAWTFT voor deze activiteit kijken.
  • Speel niet zomaar weerwolven, maar weerwolven in Harry Potter-thema!

 

(spel van Robbo Michielsen, gebaseerd op FBAWTFT van JK Rowling)

Bijlagen