Escape de geheime kamer
Over het spel
- ongeveer 2 uur
- 0 tot 0 spelers, 0 tot 0 jaar
- onbepaald
Benodigdheden
Uitleg
Materiaal: 2 cijfersloten, zak met rode voorwerpen, puzzelstukken, tekening, enveloppen met rekensom, stylo’s, rebus
Voorbereiding thuis: tekening op puzzelstukken maken + op groot blad, tip op achterkant puzzel tekenen, rebus maken, puzzelstukken in doos sterk verpakken, rekensom opstellen
Voorbereiding terrein: tekening verstoppen in tent, rebus in douche verstoppen + stylo’s, spanbandjes rond tentbuis hangen
Uitleg: De groep wordt in 2 gelijke groepjes verdeeld. 1 Groepje wordt opgesloten in de tent en de andere groep is vrij buiten de tent. De tent is op slot met een cijferslot en in de tent staat een bak die ook op slot is met een cijferslot. In de bak zit het materiaal die nodig is om het middagmaal klaar te maken en de leden moeten deze dus proberen open te krijgen aan de hand van raadsels en de twee teams moeten elkaar helpen door middel van walkie talkies.
Opdracht 1: De leden in de tent krijgen de opdracht om op zoek te gaan naar een tekening in de tent. De leden buiten krijgen de opdracht de doos open te maken die te hard is toegeplakt. In de doos zitten de puzzelstukken om de tekening te vormen die in de tent ligt. De leden in de tent moeten dus aanwijzingen geven hoe ze de puzzelstukken moeten leggen buiten. Eénmaal de tekening gemaakt is kunnen de blokken worden omgedraaid en wordt de tip(tekening) zichtbaar op de achterkant. Op de achterkant staat een jongentje die aan het douchen is, dus de leden buiten moeten in de douche op zoek gaan naar de volgende tip (rebus).
Opdracht 2: De zin “Zoek in de tent naar de tip die 4 cijfers voorstelt” staat in de vorm van een rebus getekend, maar er zijn andere willekeurige woorden in rebusvorm tussen getekend. De woorden die onderdeel zijn van bovenstaande zin staan in het rood, de andere woorden in het blauw. Eenmaal de rebus is opgelost (andere team kan helpen door walkie talkie) bekomen de leden dus een tekst die nergens op slaat. In de tent ligt een zak met allerlei rode voorwerpen waardoor het team binnen moet opmerken dat enkel de rode woorden tellen. Op die manier bekomen ze de juiste tip die ze doorgeven aan de leden in de tent.
Opdracht 3: In de tent zijn aan 1 paal aan de binnenkant spanbandjes gespannen op zo’n manier dat ze 4 cijfers vormen (bv 3 bandjes, plaats open, 2 bandjes, plaats open, 7 bandjes, plaats open, 2 bandjes vormen samen de code 3272). De beide teams zullen nu proberen het cijferslot te openen met deze code, maar enkel het slot aan de tent gaat open.
Opdracht 4: In de tent ligt een enveloppe waarop staat “enkel openen wanneer alle joro’s in de tent zijn” en die mag nu dus geopend worden. Daarop staat dat ze het aantal letters in hun namen moeten optellen, gevolgd door een rekensom met dat getal. De driecijferige uitkomst is de code van het cijferslot die rond de doos in de tent zit. Wanneer die open is hebben ze al het nodige materiaal voor hun middagmaal verdiend.