Skip to main content

Eerlijke Chiroverkiezingen?

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 10 tot 14 jaar
  • binnen en buiten
  • matig

Uitleg

Eerlijke Chiroverkiezingen?

Jezelf niet versterken ten koste van anderen, ook dat is rechtvaardigheid. De rakwi's ondersteunen hun leiding in de grote Chiroverkiezing en proberen hun kandidaat te laten winnen. Zullen ze de strijd eerlijk aangaan? Of kiezen ze soms voor oplossingen die hun kandidaat populairder kan maken, maar waar een andere kandidaat onder zal lijden?

De rakwileiding stelt zich met drie personen verkiesbaar bij de grote Chiroverkiezingen. Dat kan als zichzelf of als een rolletje dat ze spelen. De winnaar van die verkiezing wordt de baas van de Chiro. Verdeel de rakwi's in drie ploegen zodat ieder ploegje de campagne kan organiseren van een van de kandidaten. De ploegjes werken gedurende het spel een checklist af. Om de twintig minuten begint een nieuwe ronde, dan worden ze voor een situatie gesteld waarbij ze de keuze hebben om op een bepaalde manier te reageren. Afhankelijk van hun reactie zullen ze meer of minder stemmen krijgen op de kiezermeter.

De kiezermeter bestaat uit een grote lege fles per kandidaat. Bij elke opdracht van de checklist komt er een beetje water in de fles. Na iedere ronde waarbij ze een keuze moeten maken in bepaalde situaties komt er water bij of moeten ze er wat weggieten.

Het is niet zo dat wie 'het goede' doet altijd wint. Water winnen of verliezen op de kiezermeter is willekeurig. Je kan wel altijd een uitleg verzinnen waarom er water bij komt of uit gaat. Soms zijn er positieve en soms negatieve gevolgen van een actie. Je kan bijvoorbeeld water toevoegen omdat een ploeg een foto van een andere kandidaat heeft gebruikt, maar een ronde later kan je water weggieten omdat de kiezers ontdekt hebben dat zij die foto verspreid hebben en ze nu teleurgesteld zijn. Schrijf op welke ploeg welke keuzes maakt, zodat je er later op terug kan komen.

Als er geen vierde persoon leiding is die jury kan spelen, zet dan met z'n drieën even een 'jurypetje' op na iedere ronde en beslis samen welke ploegen meer of minder water krijgen. Door de willekeur kan de leiding controle houden over de timing en de winnaar. Zo zit er dus geen systeem in en kiezen de leden zelf of ze zichzelf versterken ten koste van anderen.

Je kan na afloop van het spel even met je leden praten over wat je mag doen en wat niet, waar je de lijn trekt en wat 'fair' is.

Checklist

De ploegjes moeten als echte campagneleiders (zoals bij een-tegen-allen) werken aan een checklist van dingen die in orde moeten zijn tegen de verkiezingen.

  • Ontwerp een affiche.
  • Maak een goede campagnefoto van je kandidaat in mooie (verkleed)kleren en/of schmink.
  • Verzin een slogan voor je kandidaat.
  • Verzin tien redenen waarom jouw kandidaat de beste baas voor de Chiro zou zijn.
  • Verzamel 20 lippenstiftkussen op een blad (of verzamel borsthaar, als je dat leuker vindt als er voornamelijk jongens rondlopen).
  • Maak een gezond vieruurtje (fruitsla of fruitsatés).
  • Bouw een ideaal speelterrein na met kosteloos materiaal.
  • Schrijf een overwinningsspeech: wie moet jullie kandidaat bedanken? Waar zal hij of zij voor zorgen als grote baas van de Chiro?

Situaties

Geef om de twintig minuten een blaadje met een situatie aan iedere ploeg. Ze moeten samen een beslissing nemen, die noteren en het blaadje weer afgeven. De cursieve tekst geeft telkens enkele voorbeelden waardoor een ploeg meer of minder water kan krijgen.

  • Een andere kandidaat ligt te slapen. Je kan met stift een snorretje tekenen en een foto nemen. Gebruik je die foto om de andere kandidaat belachelijk te maken en zo meer kiezers te lokken?
    De ploeg die ervoor kiest om hier gebruik van te maken, kan in deze ronde meer water krijgen omdat ze even populairder worden. In een volgende ronde kan je water uit hun kiezermeter halen omdat de kiezers ontdekt hebben dat zij de foto gemaakt hebben en ze dat toch niet lief vinden. Of de andere kandidaat vindt de foto best wel grappig en gebruikt hem zelf, zo wordt hij of zij populairder!
  • Iedere ploeg krijgt een zakje snoepjes. Je kan de jury omkopen met snoepjes om extra water in je fles te doen. Doe je dat? Of eet je de snoepjes zelf op?
    Omkopen vult de kiezermeter. Wie weet vraagt de jury de volgende ronde nog snoepjes, en als je die niet kan geven, gaat er water uit de kiezermeter.
  • Stel dat Ketnetwrappers Charlotte en Sander naar jullie Chirogroep kunnen komen om foto's te maken met jullie kandidaat. Zal je dat geheimhouden en enkel zelf foto's maken? Of nodigen jullie de andere rakwi's en rakwileiding uit om een fotoshoot te doen?
    Jullie kandidaat krijgt water bij omdat de Ketnetwrappers hem of haar heel populair gemaakt hebben. Maar je kan natuurlijk veel meer water verdienen als iedereen een leuke dag had met de Ketnetwrappers.
  • Alle kandidaten hebben iets bij om te trakteren. Jullie vinden een zak van een andere kandidaat met de traktatie. Verstoppen jullie de zak zodat die kandidaat minder populair wordt?
    Er gaat meteen water uit je fles. De jury heeft het je zien stelen en verstoppen. Of gaat er toch water bij iemand anders uit omdat die nu minder populair is?
  • Elke kandidaat moet een spelletje spelen met de rakwi's. Je kan een stuk van het materiaal van een andere kandidaat laten verdwijnen, of het spel saboteren door niet goed mee te doen. Misschien verliest de andere kandidaat dan wel stemmen doordat het spel niet leuk was. Doen jullie dat? Of spelen jullie goed mee?
    Het kan zijn dat je water wint doordat je het spel van de andere kandidaat hebt doen mislukken. Maar het kan zijn dat je water verliest omdat iedereen boos is omdat jullie saboteerden!

De verkiezingsstrijd

Speel aan het einde van het spel de grote verkiezingsstrijd, waarbij iedereen nog kan winnen, maar de persoon met de meeste stemmen op voorhand wel een voordeel heeft.

Op een lijn hangen tien ballonnen. In de ballonnen zitten verschillende aantallen stemmen. De leiding maakt op voorhand pijltjes. De leden krijgen evenveel pijltjes als ze streepjes haalden op hun fles. Als je fles tot negen streepjes gevuld is, krijg je dus negen pijltjes. De leden proberen om beurten met hun ploeg een ballon kapot te schieten. Daarna tellen ze hoeveel stemmen er in hun ballonnen zaten. De ploeg met de meeste stemmen wint het spel.

Weet je niet hoe je pijltjes moet rollen? Kijk naar dit YouTube-filmpje!

Even reflecteren?

Je kan met je rakwi's nog even stilstaan bij het spel. Hoe zouden ze zich zelf voelen als iemand een snorretje op hun gezicht tekent terwijl ze slapen en er een foto van neemt om met je te lachen? Vind je omkopen met snoepjes om te winnen een goed idee?