Skip to main content

Dropping a beat

een spel van KLJ
een spel van KLJ

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 5 tot 8 spelers, 20 tot 35 jaar
  • buiten

Benodigdheden

Fluovestjes voor iedereen, een zaklamp voor elke groep. Voor de rest is het materiaal afhankelijk van de gekozen tochttechnieken. Check daarom materiaallijst bij de beschrijving van elke techniek. Als je kiest om eten en drinken aan te bieden op een van de stops vergeet dit dan niet te voorzien. Het is ook altijd een tof idee om een menu te verwerken in de tocht. Zo kan je op de eerste stop een aperitiefje aanbieden, op de tweede stop een voorgerechtje, enzovoort.

Uitleg

Spelvoorbereiding

Doordat de voorbereiding afhankelijk is van de gekozen tochttechnieken, kan je hieronder vinden hoe je elke tocht voorbereid.

Nummer de fluovestjes in het etiket als je het aantal aanwezigen weet.

Vermeld op de uitnodiging ook dat de leden kledij aangepast aan het weer zullen moeten aantrekken.

Spelverloop

Onthaal van de leden

Deel de genummerde fluovestjes uit in volgorde. Wie het eerst aanwezig is, krijgt fluovest 1, enzovoort.

Speluitleg

Waar is da feestje? Nee, echt serieus. Waar is het feestje? Vandaag gaan we op dropping en moeten we de locatie van het feestje achterhalen! Ga op weg met een zelfgekozen tochttechniek en ontdek het zelf.

Groepsindeling

Afhankelijk van het aantal aanwezigen deel je de groepen in volgens de nummers in de fluovesten. Hierbij bestaat een groep uit 5 tot 8 personen.

Spelverloop

Tochttechnieken

Vissengraat

Nodig: vissengraat

De eenvoudigste manier om een visgraat te maken is door op een kaart de route die je wil volgen in te kleuren (bv. in het zwart). Je gaat vervolgens die weg op de kaart af en telkens je bij een zijweg of een kruispunt komt, zet je op de zijweg of de andere straten van het kruispunt een streepje in een andere kleur (bv. rood). Daarna moet je bij wijze van spreken aan het onderste en bovenste uiteinde van de uitgestippelde (zwarte) route trekken en je bekomt je visgraat. In de praktijk teken je je zwarte gekleurde lijn over, maar dan als een rechte lijn, en kijk je op de kaart waar er rechts en links van de zwarte lijn op de kaart een rood streepje staat en je tekent die rode streepjes in volgorde over.

De blinde vlek

Nodig: (topografische) kaart met ‘blinde’ vlek

Bij de blinde vlek wordt een deel van de kaart onbruikbaar gemaakt. Dit kan door een wit vlak of een afbeelding in het thema van de activiteit over de map te plakken. Het is dan aan de deelnemers om zelf de weg te vinden op hun oriëntatie.

Vossenjacht

Nodig: krijt, ‘vos’

Bij deze techniek hebben we een ‘vos’ nodig. Het is aan de groep om deze ‘vos’ in te halen of te vangen. De ‘vos’ kan een leider zijn aangevuld met een lid. De ‘vos(sen)’ vertrekken 10 minuten voor de rest en laten aanwezigen achter van de route op elk kruispunt met een krijtje. Het is aan de leider om te zorgen dat men niet te ver van de route gaat.

Tip: Je kan het lid dat vos is ook de route zelf laten kiezen door hem een eindpunt te geven.

Verborgen pad

Nodig: kaart, transparante plastic met route op

De leden krijgen een kaart en een transparante plastic met door de route en aanwijzingen op. Het is aan de groep om eerst uit te zoeken waar de route van de transparante plastic past. Zo kunnen ze de weg terugvinden.

Fotoroute

Nodig: foto’s

Bij deze techniek volgende de leden een fotoserie. De fotoserie geeft de te lopen route weer.

Op elk kruispunt zullen ze goed moeten rondkijken de straat/pad waarmee de foto overeenkomst moeten ze volgen. Op moeilijke kruispunten kan je er voor kiezen om zelf op de foto te staan en te wijzen naar de richting die ze uit moeten.

Speleinde

Niet alle groepen zullen op hetzelfde moment toekomen. Deze tijd kunnen we gebruiken om de groepen de activiteit te laten evalueren. Misschien is het ook wel tof om de laatste stop nog een kleine midnight snack aan te bieden?

Evaluatie

Tijd om die stapschoenen na een lange tocht uit te doen. Laat je leden de activiteit evalueren door hun schoen in het lokaal te smijten. Hoe verder ze smijten, hoe leuker de activiteit was.