Skip to main content

Beestenbos stratego

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 8 tot 30 spelers, 10 tot 12 jaar
  • buiten (bos)

Benodigdheden

Heel veel kaartjes met de dieren Een schat of vlag voor in de kampen Afspanlint om kampen af te bakenen

Uitleg

We spelen een beestig spel! Laat de rakwi's hun innerlijk beest bovenhalen om zo de strijd aan te gaan. Want dat Beestenbos regeert zichzelf niet! Wie zal er overblijven en voor eens en altijd regeren?
 
Doel
Het doel is om het kamp van de andere ploeg te betreden en zo hun schat te bemachtigen.
 
Materiaallijst
  • Heel veel kaartjes met de dieren
  • Een schat of vlag voor in de kampen
  • Afspanlint om kampen af te bakenen
 
Spelverloop
Verdeel de rakwi's in twee ploegen. Elke ploeg stelt een leger bosdieren voor. De ploegen zoeken een kampplaats in het bos en verbergen er een schat. Dat kan een vlag zijn, maar ook een echte schat zoals snoepjes. Het is niet de bedoeling dat de schat begraven wordt, maar de ploegen mogen hem wel verstoppen.
De teams moeten elkaars schat zien te bemachtigen. Daarvoor moeten ze zo veel mogelijk tegenstanders uitschakelen. Dat doe je door hen aan te tikken en uit te dagen voor een spelletje. Enkele voorbeelden van spelletjes zijn: vlaggenroof, blad-steen-schaar, met een dobbelsteen zo hoog mogelijk gooien, vier-op-een-rij, duimworstelen, laatste letter/eerste letter met dieren, enz. De verliezer van dat spel moet aan de winnaar bekend maken welk dierkaartje hij of zij heeft. 
 
Stel: Mara daagt Hassan uit. Ze spelen blad-steen-schaar en Hassan verliest. Dan moet Hassan zijn kaartje laten zien. Hij is een adder en dus de hoogste in de rang. Maar hij heeft pech, want Mara is een muis, het enige dier in een lagere rang dat de adder kan verslaan. Hassan moet zijn kaartje afgeven aan Mara. Had Hassan het spelletje gewonnen, dan had hij zijn kaartje niet moeten afgeven en had hij verder kunnen lopen.
 
De speler die een kaartje kwijt is, moet meteen terug naar het kamp om een ander te halen.
 
Elk dier heeft specifieke eigenschappen. Speel het spel tactisch, want ieder lid van het leger is van belang om de tegenstander te kunnen uitschakelen. De ploeg die er als eerste in slaagt om het kamp van de tegenstanders te betreden, de schat te bemachtigen en die terug te brengen naar het eigen kamp wint het spel.
 
Rankschikking van de dieren
De vos is de spion. Zij heeft de laagste rang maar omdat ze een sluwe spion is, kan zij wel de dieren met de hoogste rang aanvallen. De vos is dus prima om spelers te vertragen.
 
De muis is de ontmijner. Alleen zij kan de adders onschadelijk maken met haar lange fijne handige staart.
 
De haas is zeer snel. Zo snel dat de anderen hem heel moeilijk kunnen te pakken krijgen. Als hij ‘haasje-haasje’ roept, mag drie seconden lang niemand hem tikken. Zo krijgt hij vrije bewegingsruimte en kan hij snel weglopen. Let op: de haas mag dat maximaal vijf keer roepen. Iedere keer dat hij ‘haasje-haasje’ roept, trekt de haas een streepje op zijn hand.
 
De ekster is het enige dier van het leger dat bekwaam is om te stelen. Dus enkel de ekster kan de schat veroveren.
 
De eekhoorn is een verzamelaar. Zij kan bepaalde kaartjes van de leiding afkopen door twintig denappels te verzamelen en aan de leiding te geven.
 
De egel heeft stekels waarmee hij zich kan verdedigen. De egel is dus de verdediger van de verborgen schat en blijft in de buurt van het kamp om zijn taak te volbrengen.
 
De beer is de sterkste. Zij speelt de koningin van het dierenleger. Zij heeft de hoogste rang. De beer moet haar identiteit geheimhouden want de leden van de andere ploeg moeten op het einde van het spel raden wie de beer was.
 
De adder is zeer explosief en giftig, hij vernietigt sowieso elke tegenstander behalve de muis. De muis is de ontmijner. Zij moet proberen alle adders uit te schakelen. De adder kan niemand aantikken.