film Balance van de gebroeders Lauenstein (uit te lenen bij elke afdeling van jongerenpastoraal IJD, bekertjes met water, papier waarop de antwoorden op de vragen eerst kunnen geschreven worden, balpennen
Balance
Over het spel
- ongeveer 2 uur
- 6 tot 14 spelers, 16 tot 25 jaar
- buiten, binnen
Benodigdheden
Uitleg
Doel:
· Via vertrouwensspelen het belang van evenwicht ervaren
Verloop:
Stap 1:Vertrouwensspelen en samenwerkingsspelen
per twee
· Hoofd optillen:
De deelnemers gaan per twee zitten. Iemand ligt op de grond, een ander tilt het hoofd op en beweegt het.
· Achterover vallen:
Twee deelnemers gaan achter elkaar staan. De één laat zich gestrekt (!) achterover vallen in de armen van de ander.
· Zich rechtop stellen:
Rug tegen rug rechtkomen vanuit zithouding (zonder inhaken van de armen)
· V-spreidstand:
De deelnemers staan met twee tegenover elkaar, de voeten tegen elkaar. Ze geven mekaar de handen en leunen achterover
Voor meerdere personen
· Help een medemens:
Iedereen moet met iets op het hoofd (vb. bekertje water) naar de overkant. Wanneer het valt, bevriest de deelnemer, maar hij kan worden gered door iemand anders als deze het bekertje terug op het hoofd van de eerste deelnemer zet (zonder dat het zijne of hare valt).
· Lange Jan
Een persoon wordt in plankhouding binnen de kring opgevangen en telkens teruggeduwd naar het midden
· Kniezit
De deelnemers gaan in een kring staan, stellen zich achter mekaar op en trachten dan op elkaars knieën te gaan zitten. Vooral nadien rechtstaan is moeilijk
· Pyramide bouwen
Je probeert per groep een zo hoog mogelijke toren te bouwen, de deelnemers mogen alleen zichzelf gebruiken om de toren te maken.
Stap 2: film:Balance (8 min.)
“Vijf wezenloos gestilde figuren bevinden zich op een vrij zwevend platform. Als één van hen zich verplaatst, raakt het platform uit evenwicht en dienen de andere figuren zich in tegengestelde richting te begeven zodat het evenwicht hersteld wordt. Op een gegeven moment halen ze een vislijn boven en beginnen te vissen. Wanneer één van hen beet heeft, helt het platform vervaarlijk en dienen alle anderen zich onmiddellijk naar de overkant te bewegen. De vangst is een onder het stof bedekte rode koffer…”
Mogelijke vragen om een nabespreking van de film te starten:
- Wat is volgens jou de boodschap van de film?
- Waarvoor staat de doos naar jouw mening symbool?
- Hoe kunnen we de boodschap die de film uitdraagt ook in ons dagelijks leven zien?
- Heb jij je al eens van het platform geduwd gevoeld? Vertel daar eens over.
- Heb jij je al eens in de situatie van laatst overblijvende gevoeld? Vertel daar eens over.
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be