Dit werkjaar zetten we alles in teken van 'KLJ maakt het weer', ons nieuwe jaarthema. In elk seizoen en door regen en wind zorgen we ervoor dat KLJ een geweldige plaats is. Dat mag gezien worden! Organiseer daarom eens een zichtbaarheidsactie en verzamel zo onze vier jaarthemabuttons. Zo zet je je afdeling in de kijker én val je in de prijzen, win-win!
Wees zichtbaar en win 'KLJ maakt het weer'-buttons
Nationaal
28 september 2022
Wat moet je doen?
Organiseer dit werkjaar een of meerdere acties waarbij je KLJ opvalt in de omgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een ledenwervingsactie in de herfst of een actie voor het goede doel in de winter. Registreer die 'zichtbaarheidsactie' onderaan deze pagina en geef een woordje uitleg.
Onze juryleden van de werkgroep Jaarthema gaan vervolgens aan de slag. Zij bekijken aan hoeveel van de 12 vooropgestelde criteria (zie hieronder) je actie voldoet. Scoor je 6 op 12 of hoger? Dan is je actie geslaagd en val je in de prijzen.
Opgelet: Per seizoen kan je één zichtbaarheidsactie registreren. Zo kan je afdeling zich focussen op kwaliteit in plaats van op kwantiteit.
Wat zijn de 12 criteria?
- Kom op een positieve manier in de krant, op tv of op de radio.
- Deel de actie op meer dan twee socialemediakanalen (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok ...).
- Tag de KLJ-Facebookpagina van jouw regio. Dat zijn: KLJ Antwerpen, KLJ Limburg, KLJ Oost-Vlaanderen, KLJ Vlaams-Brabant en KLJ West-Vlaanderen.
- Het KLJ-logo en de afdelingsnaam is goed zichtbaar tijdens de actie. Mensen weten dus dat de actie georganiseerd werd door je KLJ-afdeling.
- De actie is uitgewerkt binnen een bepaald thema (denk maar aan het jaarthema).
- De actie komt duidelijk in het straatbeeld: op verschillende locaties is de actie gepromoot en te vinden (borden, flyers, affiches).
- Je hele leden-, leidings- en bestuursploeg is betrokken bij de actie.
- Je werkt samen met andere verenigingen (Ferm, Landelijke Gilde, Groene Kring ...).
- De actie wordt uitgewerkt en voltooid in KLJ-uniform. Jullie zijn voor iedereen herkenbaar.
- Je schakelt je netwerk (ouders, ex-bestuursleden, inwoners van de gemeente ...) in om mee te werken, bij te dragen of om te participeren.
- Je doet een actie voor een zelfgekozen goed doel (Bijvoorbeeld De Warmste Week).
- De actie vindt plaats op een externe, zichtbare en openbare locatie (park, school, stad ...).
De vetgedrukte acties zijn extra belangrijk, daar lees je zo meteen meer over.
.jpg?style=W3sianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo3NX19LHsicmVzaXplIjp7ImZpdCI6Imluc2lkZSIsIndpZHRoIjoxNDAwLCJoZWlnaHQiOm51bGwsIndpdGhvdXRFbmxhcmdlbWVudCI6dHJ1ZX19XQ==&sign=3cfafa355779d51feebcb21116a23e5eef874211fc0f4ce1139a35e2485556cd)
Wat valt er te winnen?
4 verschillende buttons
Per ingezonden én goedgekeurde zichtbaarheidsactie, krijgt je hele leidings- of bestuursploeg een jaarthemabutton waarop Wolkje Sam het seizoen vertegenwoordigt. Dat betekent dus dat je vier buttons kan verdienen!
Het groot lot
Per ingezonden actie komt je afdeling ook in aanmerking om het groot lot te winnen, een prijs die op het einde van het werkjaar zal worden geloot en uitgereikt. Dat doen we door willekeurig een afdelingsnaam te trekken uit de verzamelde inzendingen.
Kan je ingestuurde actie een vetgedrukt criteria afvinken? Dan komt je afdeling nog een extra keer in aanmerking voor het groot lot. Dubbele kans dus!
Registreer je actie
Veelgestelde vragen
We moeten ook al acties inzenden voor de KLJ-trofee. Waarom nu nog eens?
Goed opgemerkt! De acties die ingediend worden via de KLJ-trofee worden automatisch overlopen en onderworpen aan onze criteria. Komt die actie in aanmerking voor de zichtbaarheidsactie? Dan wordt de actie ook opgenomen binnen deze ‘wedstrijd’. Je wordt hiervan automatisch op de hoogte gesteld.
Waarom zouden we een zichtbaarheidsactie opstellen?
Daar zijn enkele goede redenen voor!
- Je afdeling komt extra én op een positieve manier in de kijker.
- Je kan nieuwe leden aantrekken.
- Je kan je KLJ-netwerk uitbreiden.
- Je werkt aan een positief imago.
- Je helpt KLJ zo bekender te maken in je omgeving.
Wie van ons netwerk kunnen we inschakelen?
Je kan hulp vragen aan veel mensen: je leden, ouders, de jeugdraad of jeugddienst, de parochie, lokale handelaren, buurtbewoners, de KLJ's uit je gewest, oud-leiding ...
Zijn er nog extra tips?
Jazeker!
- Neem contact op met de lokale pers.
- Gebruik Web2Print om flyers en affiches te ontwerpen.
- Hou al je sociale media up-to-date.
- Stel een promoverantwoordelijke en communicatieverantwoordelijke aan.
- Vraag een Vorming Op Maat aan en laat je helpen door KLJ
- Gebruik deze tips over het inzetten op een positief imago
- Gebruik voor alle communicatie dezelfde lay-out, zo ben je snel herkenbaar.
- Schakel zoveel mogelijk je netwerk in.