Als je sociale media op een goede manier inzet, kan dit wel eens een handig uithangbord van je afdeling worden. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, en daarom helpen we je alvast graag op weg.
Met deze 7 magische tips til jij in sneltempo de socialemediakanalen van je afdeling naar een hoger niveau.
1. Maak gebruik van de Canva-sjablonen
Makkelijker dan voorgemaakte sjablonen kan het gewoon niet worden. Als je even rondsnuffelt op de webpagina www.klj.be/kljopcanva kom je een heleboel leuke KLJ-sjablonen tegen. Van kant-en-klare Facebookbanners tot flyers en affiches, je vindt er alles.
2. Tag @klj_vzw op Instagram
Plaats je regelmatig verhalen op de Instagrampagina van je afdeling? Tag dan @klj_vzw en wie weet bemachtig je zo een plaatsje op de nationale Instagrampagina. Dat is een win-win, want wij delen met plezier hoe leuk het bij KLJ is en jouw afdeling krijgt gratis reclame. Als dat niet leuk is!
3. Neem KLJ-land voor één dag over met een take-over
Naast het doordelen van verhalen, kan je ook voor één dag de nationale Instagrampagina overnemen en je KLJ-activiteit delen met zo’n 6000 volgers. Dien een aanvraag in via Instagram (@klj_vzw) of mail (communicatie@klj.be) en maak kans op een take-over.
4. Herkenbaarheid is de sleutel tot succes
Dat gezegde heb je vast wel vaker gehoord. Maar, hoe blijf je steeds herkenbaar? Gemakkelijk, je hanteert gewoon de huisstijl van KLJ of je creëert er zelf een. Maak steeds gebruik van een bepaald lettertype, dezelfde kleuren en het KLJ-logo. Iedereen zal in één oogopslag zien dat het gaat over hun favoriete KLJ-afdeling in het land!
5. Wees consistent
Stel een duidelijk, haalbaar plan op en hou daaraan vast. Zo is het bijvoorbeeld beter om elke week op dezelfde dag een foto te delen op je sociale media dan in één week drie foto’s te delen en dan weer twee weken niets. Je volgers houden van voorspelbaarheid en kijken er waarschijnlijk naar uit wanneer je zal posten
6. #Relatable
Je scrolt vast wel eens op Instagram of Tiktok en komt ongetwijfeld trends tegen. Trends werken, dus maak er gebruik van. Sta even stil tijdens het scrollen en denk na over hoe je de trend zou kunnen gebruiken binnen je eigen afdeling. Schrikt dit je af? Begin dan wat laagdrempeliger en zorg ervoor dat de inhoud die je deelt herkenbaar is voor je volgers. Leef je even in je doelgroep in voordat je op “delen” klikt
7. Duid een verantwoordelijke aan
Tussen al je andere taken als leiding of bestuur, kan het opnemen van de communicatie wel eens verdwijnen naar de achtergrond. Daarom is het handig om iemand aan te duiden die als aanspreekpunt fungeert en de socialemediakanalen van je afdeling opvolgt.
Ziezo, hopelijk helpen deze tips je al een beetje verder en dan zien we je binnenkort wel verschijnen op de nationale Instagrampagina!