Skip to main content

Evalueren

Alles kan beter. Even stilstaan bij wat goed loopt en eens nadenken over verbeteringen is belangrijk. Evalueer activiteiten, taakverdeling, groepssfeer ... Vind hier tientallen methodieken in bijlage én het Kwaliteitsinstrument.

 

Alles kan beter. Even stilstaan bij wat goed loopt en eens nadenken over verbeteringen is belangrijk. Evalueer activiteiten, taakverdeling, groepssfeer ... Vind hier tientallen methodieken in bijlage én het Kwaliteitsinstrument.

 

Je bestuursploeg evalueren met de Leidingsboost

De sfeer zit misschien niet altijd even goed of je wil elkaar op een leuke manier een complimentje geven? In de Leidingsboost vind je vast wel iets dat past bij wat je zoekt, gelijk welke situatie of gelegenheid, weinig of veel tijd. Zo kan je samen bouwen aan een hecht team.

Je kan kiezen uit 17 verschillende methodieken. Elke methodiek heeft een andere moeilijkheidsgraad: vraag je een volwassen begeleider of pedagogisch medewerker voor het begeleiden van de methodiek, of kan je dit gemakkelijk zelf doen? Daarnaast kan je zien hoe actief de werkvorm is en hoe lang de methodiek duurt. Verder kan je ook kernwoorden terugvinden bij elke methodiek, zodat je een passende methodiek vindt voor elke situatie. Hieronder zie je alvast de verschillende methodieken maar elke afdeling heeft ook het kaartspel in het echt.

evalueren van leidingsploeg jeugdbeweging

Je werking evalueren met het Kwaliteitsinstrument

Het kwaliteitsinstrument bestaat uit verschillende stellingen gerangschikt per thema waaraan jullie de structuur en werking van jullie afdeling kunnen aftoetsen. Zijn er voldoende afspraken binnen het bestuur? Of moeten er zaken verbeterd worden rond een bepaald thema? Dit instrument helpt je handig op weg om zaken te bediscussiëren en afspraken te maken. Dit doosje met fiches heeft elke afdelingen in zijn lokaal liggen. 

evalueren van leidingsploeg jeugdbeweging

Afspraken tijdens een evaluatie

Om een evaluatiemoment voor iedereen aangenaam te maken, zijn er enkele regels nodig. die overloop je bij het begin.

  • Formuleer feedback op gedrag van mensen, en niet op hun persoonlijkheid of de keuzes die ze privé maken. Sla niet onder de gordel. Zorg mee voor een veilige gesprekssfeer.

  • Gebruik ik-boodschappen (ik vind, ik voel, ik zie…) en maak geen veralgemenende uitspraken of voorbarige conclusies.

  • Stel geen retorische vragen, geef meteen je mening.

  • Wees duidelijk en concreet.

  • Beloof enkel wat je kan nakomen. Vraag enkel wat mogelijk is. En krijg je een negatieve reactie, aanvaard dat dan ook.

  • Blijf bij het onderwerp.

  • Maak je zinnen af en laat anderen ook uitspreken.

  • Als je input van anderen wil, kijk er dan naar.

Activiteiten evalueren met je leden

Vraag ook al je leden hoe ze de activiteiten ervaren. Een evaluatiemoment met kinderen en jongeren kan heel leerrijk zijn voor de leiding. In bijlage een fiche met ideeën en tips.

Inspiratie: zo kun je samen evalueren

De Ambrassade verzamelde tientallen methodieken om te evalueren en reflecteren
 

Vind een methodiek

Hulp nodig?

Graag begeleiding?

Wil je graag je pedagogisch medewerker als externe hulp op je bestuursevaluatie?

Contacteer hem of haar

Graag vorming?

KLJ-vrijwilligers komen Vorming op Maat geven! Vind het aanvraagformulier op Click.
 

Vraag aan

Downloads