Skip to main content

Sociale Media

De populariteit van sociale media neemt steeds meer en meer toe. Wil jij jouw afdeling meer online in de kijker zetten? Wij geven je met plezier een duwtje in de rug met enkele tips & tricks!

De populariteit van sociale media neemt steeds meer en meer toe. Wil jij jouw afdeling meer online in de kijker zetten? Wij geven je met plezier een duwtje in de rug met enkele tips & tricks!

Waarom gebruik je sociale media?

Informeren

Hoe? Zorg dat je geen lange blokken tekst op je pagina zet, richt je tot de essentie. Als de informatie op een andere pagina staat, zet dan de link mee op je pagina. Is je link te lang? Laat de 'http://' weg om de link korter te maken of verkort de link helemaal met bit.ly

Entertainen

Hoe? Speel in op wat ‘trending’ is op het moment. Dat kan door in te spelen op de actualiteit (zoals het nieuws of speciale tradities in je dorp) of door iets te doen met de zogenaamde 'top topicals' zoals Valentijn, Kerstmis… Een lijst van alle top topicals vind je op de website van I Like Media

Verhaal vertellen

Hoe? Door middel van foto’s en filmpjes creëer je verbondenheid met je doelpubliek. Zet wat typisch is aan jouw KLJ-afdeling in de kijker. Gebruik bijvoorbeeld eens een throwback naar een typische activiteit of je vorige kamp.

Wat zet ik online en wat niet?

Dubbelcheck steeds voor je iets post of het wel acceptabel is en of het voor iedereen oké is. Twijfel je om iets te posten? Klik hier en doe kort even zelf de check!

Jouw Instagramaccount

Praktische tips

  • Gebruik het logo van je KLJ-afdeling als profielfoto, dat is herkenbaar.
  • Maak je bio leuk en aantrekkelijk. Dit is het eerste wat mensen te zien krijgen, dus je spreekt ze maar beter zo goed mogelijk aan!
  • Stories gemaakt? Zet ze nadien om in hoogtepunten. Tip: je kan je hoogtepunten ordenen per leeftijdsgroep, per kamp, per sportzomer …
  • Maak het je volgers gemakkelijk om je website te vinden! Je kan via ‘Profiel bewerken’ gemakkelijk een link naar je website toevoegen.
  • Wil je meer weten over hoe je posts het doen en hoe je ze kan boosten? Schakel over naar een 'professioneel account' en ontdek je statistieken!

Tips voor posts

  • Gemakkelijk een mooie en samenhangende feed creëren? Dat kan met Canva
  • Creëer interactie met je volgers. Dit kan door stories te maken met interactieve elementen zoals een poll, vragen of een quiz! Voeg je een Reels toe? Zet dan de optie open om te remixen, hierbij kunnen volgers hun eigen video toevoegen aan die van jou. Post je op jouw kanaal enkel posts? Voeg dan in de beschrijving een vraag toe, zo kan je toch interactie creëren met je volgers!
  • Voeg een locatie toe om lokale volgers aan te trekken.
  • Een Reel posten? Herplaats geen gemaakte TikTok. Het algoritme zorgt ervoor dat herplaatste versies minder vaak in je feed komen dan echte Reels.
  • Snel goede Reels maken? Probeer de editortool CapCut eens uit!

Jouw TikTok-account

Praktische tips

  • Zet het logo van je KLJ-afdeling als profielfoto, dat is herkenbaar.
  • Maak je bio leuk en aantrekkelijk. Dit is het eerste wat mensen te zien krijgen, dus je spreekt ze maar beter zo goed mogelijk aan!
  • Gebruik linktr.ee of lnk.bio om je website toe te voegen aan je pagina. Zo kunnen bezoekers rechtstreeks doorklikken.

Tips voor TikToks

  • Gebruik trending sounds. Dat zijn deuntjes of liedjes die op dit moment populair zijn. Benieuwd naar de trending sounds van het moment? Ontdek ze hier!
  • Kort en krachtig! TikTok-gebruikers hebben een relatief korte aandachtspanne, dus grijp zo snel mogelijk hun aandacht.
  • Gebruik de juiste hashtags. Het algoritme zal daardoor jouw content aan potentieel geïnteresseerden laten zien. Benieuwd naar trending hashtags? Ga in de app naar de zoekbalk en typ een genre in.
  • Snel goede TikToks maken? Probeer de editortool CapCut eens uit!

 

Jouw Facebookpagina

Praktische tips

  • Kies één eindverantwoordelijke die je pagina beheert en een planning opstelt.
  • Plan je berichten op voorhand in via Meta Business Suite. Daar zal je ook zien op welke momenten je het best je berichten inplant.
  • Zet het logo van je KLJ als paginafoto, dat is herkenbaar.
  • Bekijk de statistieken van je pagina via Meta Business Suite.

Tips voor posts

  • Gebruik steeds een beeld (foto, video,…).
  • Gebruik een korte tekstje (ongeveer 90 tekens).
  • Kies steeds voor één actie (doorklikken naar de site/ filmpje bekijken/…).
  • Wissel af tussen de verschillende boodschappen (informeren/ entertainen/…).
  • Filmpjes uploaden via Facebook geeft een groter bereik dan te delen via Youtube.
  • Gemakkelijk een mooie post maken? Dat kan met Canva
     

Hoe maak je een goede advertentie?

Adverteren via Facebook en Instagram kan best ingewikkeld zijn, maar is wel super interessant bij bijvoorbeeld ledenwervingscampagnes of voor het promoten van je evenement. Ben je er zelf vaak mee bezig en weet je er veel van? Leef je gerust uit! Is het de eerste keer dat je zoiets onderneemt? Dan geven wij de makkelijkste manier om een evenement of post te promoten. 

1. Ga naar je Facebookpagina

Zorg ervoor dat je beheerder bent van je pagina. Enkel zo kan je een bericht promoten.

2. Zoek het bericht dat je wil promoten

Wij werken hier met een reeds gemaakt bericht of evenement. Het is dus belangrijk dat het bericht dat je wilt promoten al eens gepost is op je pagina. Let op! Advertentiebudget werkt enkel als je een goed bericht promoot. Zorg dus voor een goede post en copy erbij. Een mooie afbeelding of foto, met een KLJ-logo erop en niet te veel tekst op de afbeelding. Liefst is de copy ook kort en verwijs je naar een webpagina met meer informatie.

3. Selecteer bericht promoten

Je vindt dit linksonder in je bericht. 

4. Voer de informatie voor je advertentie in

We gebruiken automatisch afbeeldingen en tekst uit je bericht, maar je kan de volgende details kiezen:

  • DoelstellingHier kan je aanduiden welke resultaten je wil bereiken met je advertentie. Kies hier voor 'meer betrokkenheid genereren'. Als je bezoekers naar je website wil leiden, kan je ook kiezen voor 'meer websitebezoekers genereren'.

  • Doelgroep: Hier bepaal je wie je advertentie te zien krijgt. Je kan je doelgroep bepalen op basis van kenmerken zoals leeftijd, interesses en locatie. Wil je +16'ers bereiken? Dan bepaal je de leeftijd en locatie via 'mensen die je kiest via targeting'. Wil je ouders van -16'ers bereiken? Dan selecteer je bijvoorbeeld mannen en vrouwen tussen 28 en 50 jaar die in je gemeente wonen. Als je nadien op 'suggesties' drukt kan je ook kiezen voor mensen met kinderen. Onderaan zal je zien hoeveel mensen je bereikt.
  • Looptijd: Hier kies je hoelang je advertentie moet worden weergegeven. Je kunt de advertentie ook op elk moment pauzeren. Je zal opmerken dat je geschat bereik zal veranderen naargelang de looptijd.

  • Totale budget: hier kan je aanduiden hoeveel geld je wil spenderen. Met 20 euro verschijn je best al bij veel mensen. Je hoeft dus geen honderden euro's te spenderen aan online promotie.

  • Betalingsmethode: Controleer je betalingsmethode.

  • Geschatte resultaten: Hier ontdek je het aantal Accountcentrum-accounts je elke dag in je doelgroep gaat bereiken. Ook de hoeveelheid betrokkenheid bij berichten en je geschatte dagelijkse bereik kan je hier vinden.

 

5. Wanneer je klaar bent, selecteer je 'Promoten'

Je advertentie begint te lopen. Je betaalt enkel voor de dagen waarin er gepromoot is. Je kan dus ook je campagne stopzetten als je merkt dat het niet zo vlot loopt of je je budget liever aan een andere promotie spendeert.