Skip to main content

Jij bent de m/v/x van mijn dromen!

een spel van Chirojeugd Vlaanderen
een spel van Chirojeugd Vlaanderen

Over het spel

  • ongeveer 2 uur
  • 0 tot 0 spelers, 14 tot 18 jaar
  • binnen en buiten
  • zwaar

Uitleg

Jij bent de m/v/x van mijn dromen!

Keti’s gaan op zoek naar zichzelf en naar wie belangrijk is voor hen. Vandaag kunnen ze allemaal hun ideale vriend of vriendin samenstellen! We gooien vooroordelen overboord: een beste vriend voor een meisje of beste vriendin voor een jongen is niets nieuws. Dat ‘nieuwe maatje’ moet zelfs geen geslacht hebben, als ze maar goed met elkaar kunnen opschieten en een leuke tijd hebben samen!

Doel van het spel

Het doel van dit spel is om keti’s bewust te maken over de verschillen tussen alle individuen. In dit spel stellen ze een nieuwe buddy samen om die daarna in het lokaal te hangen. Zo blijft hun compagnon voor de rest van het jaar part of the group.

Voorbereiding

Laat elke keti enkele tijdschriften meebrengen en verzamel er zelf ook een aantal. Zorg voor een grote tafel waar in het begin geknipt kan worden en waar de categorieën op liggen.

Tip: deel het oppervlak van de tafel met papiertape op in vakken. Laat je keti’s de knipsels in die vakken per categorie leggen.

Materiaallijst:  Zorg voor genoeg tijdschriften, en het materiaal dat nodig is voor de spelletjes. Geef elke keti een groot stuk papier om hun nieuwe buddy op samen te stellen.

Inkleding: Verkleed je met de leiding alsof je uit een tijdschrift komt: net een make-over gekregen, als stripfiguur, enz.

Spelverloop

Geef de keti’s de opdracht om in de tijdschriften die ze zelf meegebracht hebben enkele dingen te zoeken en die uit te knippen. Laat hen de gevonden onderdelen op de verzameltafel leggen.

Enkele voorbeelden:

Armen

Kapsels

Kinnen

Voeten

Neuzen

Broeken

Wimpers

Sokken

Rugzakken

Nadien spelen de keti’s individuele spelletjes die te maken hebben met de categorieën op het verzamelbord. Degene die het spel wint, mag als eerste een item kiezen, de rest volgt (afhankelijk van of er een volgorde is, anders iedereen tegelijk na de winnaar). Om de creativiteit nog een boost te geven, laat je iedereen een naam verzinnen voor hun nieuwe buddy.

Opdrachtjes

Zorg voor een afwisseling tussen actieve en rustige spelletjes. Hier zijn enkele voorbeeldjes.

Broeken

Zoek een oude stevige jeans en hang die aan een sjorbalk of sterke boom. Denk wel aan de veiligheid: test dit op voorhand eens als leiding. Degene die het langst aan de broek kan blijven hangen zonder met zijn of haar voeten de grond te raken, wint het spel.

Voeten

Kruisjesgevecht. Alle spelers doen hun schoenen uit en lopen op blote voeten in het gras. Alle keti’s hebben een andere kleur verf. Ze moeten zoveel mogelijk voeten van anderen bekladden zonder zelf geverfd te worden. Wanneer alle voeten ‘eraan zijn’, tellen we wie het meeste slachtoffers maakte en dat is de winnaar.

Wimpers

Doe een staarwedstrijd: je zit per twee rechtover elkaar en moet zolang mogelijk in elkaars ogen kijken zonder te knipperen. Wie als eerste knippert, heeft verloren. Laat telkens de winnaars tegen elkaar spelen tot er een ultieme winnaar is.

Neuzen

Geef iedereen een blinddoek en doe een geurtest met enkele opmerkelijke geuren. Voorbeelden: currypoeder, kokosmelk, gember. Tip: kijk eens thuis of in je leidingslokaal wat je daarvoor kan gebruiken.

Kinnen

Pers met je kin zoveel mogelijk appelsiensap uit één appelsien. Weeg of meet in een maatbeker om een winnaar te bepalen.

Sokken

Baken een voldoende groot terrein af. Alle spelers trekken hun sokken uit tot onder de hiel, zodat er een stuk sok aan hun tenen bengelt. Trap elkaars sokken uit en raap op wat je aan de anderen kunt ontfutselen. Ben je je twee sokken kwijt? Doe dan sokken aan die je opgeraapt hebt. Geen sokken meer in je bezit? Dan val je af.

Rugzak

Stop enkele voorwerpen in een rugzak en laat iedereen raden hoeveel de rugzak weegt. Wie er het dichtste bij gokt, is de winnaar.

Kapsels

Iedereen blinddoekt zich om beurten, waarna alle anderen een gek kapsel maken bij zichzelf (eventueel met behulp van extra rekkertjes, haargel, enz.). De bedoeling is om van zoveel mogelijk groepsgenoten te raden wie ze zijn, enkel door aan hun haren te voelen!

Armen

Kies één vrijwilliger die zich even omdraait. De rest van de groep geeft handen aan elkaar en verweeft zich dan in elkaar zonder handen los te laten. De speler die niet in de kring staat, komt na twee minuten terug om de knoop los te maken. (Als jullie met velen zijn, kan je het ook met enkele vrijwilligers samen doen.) Wie het snelst de knoop losmaakt, is de winnaar.

Einde van het spel

Op het einde van het spel mogen alle spelers hun nieuwe vriendje voorstellen. Een winnaar is er niet, maar iedereen is nu wel vriendschap rijker!